actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 16:04
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Vluchtelingencrisis: beslissingsstop voor minderjarige Afghanen

Vluchtelingencrisis: beslissingsstop voor minderjarige Afghanen

Het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) voert een tijdelijke beslissingsstop in voor minderjarige Afghanen. Vaak blijken zij immers meerderjarig te zijn.

Begin september voerde het CGVS al een beslissingsstop in voor asielzoekers uit Bagdad en omstreken. De diensten werden plots geconfronteerd met 150 aanvragen per dag van Irakezen, van wie er velen hetzelfde stereotiepe verhaal ophingen.

Nu stelt het Commissariaat vast dat ook veel Afghanen een verhaal vertellen dat niet klopt. De voorbije weken is het aantal asielaanvragen van mensen uit Afghanistan sterk gestegen en een groot aantal onder hen beweert minderjarig te zijn. Sommigen blijken na onderzoek door de dienst voogdij meerderjarig.

“Voor het onderzoek van de asielaanvragen van de niet begeleide minderjarigen is het van cruciaal belang te weten wat hun familiale situatie is, waar hun ouders op dit ogenblik zijn en waar zijzelf de voorbije jaren verbleven. Momenteel blijkt dat die aspecten in vele dossiers niet zo duidelijk zijn”, stelt het CGVS.

Daarom wordt bijkomende informatie gevraagd. Zolang die niet wordt geleverd, wordt het dossier niet behandeld. In de toekomst zal de maatregel ook worden ingevoerd voor asielzoekers uit andere landen die zeggen minderjarig te zijn.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151117_01975145

Eigen mening:
Zeggen dat je minderjarig bent, terwijl dat niet het geval is. Het is een problematiek die de laatste tijd meer aangekaart wordt in de actualiteit. Ik begrijp vluchtelingen wel! Ze proberen een ander en beter leven op te bouwen dan in het land waar ze vandaan komen, waarvan ze gevlucht zijn. Ongetwijfeld hebben ze gruwelijke dingen gezien of meegemaakt op hun tocht richting hun beter leven. Dat je dan elke kans op een enigszins beter leven grijpt, begrijp ik. Of we dit als land moeten tolereren is een andere kwestie. Een kwestie waarbij ik het moeilijk heb om een mening uit te spreken. Als ik mijn hart en mijn menselijkheid laat spreken, zeg ik dat we af en toe een oogje moeten kunnen toeknijpen. Op bestuurlijk vlak kan dit natuurlijk niet.
Verder stel ik me nog enkele vragen bij deze kwestie. Onlangs las ik, ook in deze krant, dat sommige vreemdelingen effectief niet weten hoe oud ze zijn. Er wordt in het buitenland anders omgegaan met verjaardagen. Misschien is het naïef, misschien is het toch nog geloven in de goedheid van de mens, maar ik geloof sommigen wel. Ik geloof dat er effectief vluchtelingen zijn die niet weten hoe oud ze net zijn. Ik geloof ook dat sommigen met opzet liegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.