actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2016, 20:35
Mats.O*styn Mats.O*styn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Putte
Posts: 25
Medische kosten bij levende orgaandonatie zowat volledig geschrapt

Artikel:
Wie tijdens zijn leven een orgaan afstaat, zal binnenkort niet langer moeten opdraaien voor de bijhorende medische kosten die nog volgen na de donatie. Dat heeft het Verzekeringscomité van het Riziv beslist, zo meldt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD).
"Wie bij leven een orgaan afstaat, stelt een uitzonderlijk gebaar. Het is essentieel dat we uit respect voor deze mensen alle financiële drempels van orgaandonatie wegnemen", vindt De Block. De orgaandonatie zelf was al grotendeels voor rekening van de verplichte ziekteverzekering. Een deel bleef echter nog ten laste van de donor.

Concreet zullen orgaandonoren geen remgeld meer moeten betalen op de meeste geneeskundige verstrekkingen binnen het jaar na de ziekenhuisopname. "In die periode lopen de kosten namelijk het meest op", aldus De Block. Bovendien moeten ze ook de bijhorende raadplegingen en geneeskundige verstrekkingen inzake radiologie en klinische biologie de eerstvolgende tien jaar niet meer betalen.

Het totale prijskaartje van de betrokken facturen wordt geraamd op 263.000 euro. De maatregel zal in het voorjaar van 2017 ingaan, wanneer het bijhorende koninklijk besluit verschenen is.
ma 21/11/2016

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2824460

Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dit een zeer goed idee. Zoals in het artikel zelf staat moet men respect tonen naar de personen die hun organen doneren wanneer ze nog leven. Zij kiezen er voor om mensen uit hun lijden te verlossen en zelf verder door het leven te gaan met een orgaan minder. Als je dan bekijkt wat deze mensen doen voor de maatschappij vind ik niet dat zij moesten opdraaien voor de kosten. Deze mensen zijn helden in mijn ogen. Zij redden/vergemakkelijken het leven van andere mensen. Ik vermoed dat dit de drempel gaat verkleinen voor sommige orgaandonoren die het financieel minder goed hebben maar toch een orgaan willen doneren. Deze mensen gaan dan ook hun orgaan kunnen doneren.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.