actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2010, 11:20
3s. 3s. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 42
Arbeider jarenlang gefolterd en vernederd op werk

Een fabrieksarbeider uit het Waalse Bergen onderging op zijn werk gedurende jaren de gruwelijkste vernederingen en martelingen. Dat meldt de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws vandaag. Het moegetergde slachtoffer, dat zelfmoordgedachten had door de aanhoudende wandaden, is nu al 3 jaar thuis met een posttraumatisch stress-syndroom.
De collega's van M. bij het bedrijf Mactac in Soignies bleken inventief in hun folterpaktijken: ze bonden hun collega tijdens zijn nachtshift vast, sloten hem op, bespoten hem met een hogedrukreiniger of vernederden hem seksueel. Hoewel er in totaal zo'n 25 mensen aan de lawaaierige nachtelijke martelingen deelnamen, kwam er nooit een onderzoek naar de gruweldaden. Negen jaar lang gingen de onmenselijke vernederingen door.

Domineren
Volgens M. begonnen de pesterijen al toen hij nog maar enkele dagen in dienst was in het bedrijf. Een verantwoordelijke van de arbeider gooide papiersnippers tussen de boterhammen van de man of smeerde zijn machine in met vet. Daarna belaagde de verantwoordelijke zijn slachtoffer ook fysiek. "Hij moest tonen aan de rest hoe hij me domineerde, liefst zo primair mogelijk", vertelt M.

Al snel liepen de pesterijen uit de hand: toen hij zich verweerde tegen zijn collega's, werden zijn spullen kapot gemaakt en deed men hem fysiek pijn. Een sterke en jonge kracht vernederde M. seksueel, onder meer door zijn penis in het gezicht van zijn slachtoffer te duwen. Steeds meer collega's van M. sloten zich bij de pesters aan. Triest dieptepunt was toen een weerloze M. in een ijzeren kooi werd opgesloten, onder talkpoeder bedolven ("Ik dacht dat ik ging stikken", zegt hij) en per vorklift naar buiten gereden. In de winterkoude werd hij vervolgens met een hogedrukreiniger schoongespoten.

Shockerende bewakingsvideo
Uit trots wilde de man noch in het bedrijf noch tegenover zijn gezin spreken over de feiten. Uiteindelijk kreeg M. via een collega toch een bewakingsvideo in handen die de feiten registreerde. Daarmee kon hij de gruwel bewijzen die hem jarenlang werd aangedaan. In 2002 neemt de arbeider het na een zoveelste sabotage van zijn materiaal niet meer. Hij gaat met zijn verhaal naar een verantwoordelijke en de bedrijfarts, maar die tonen zich bezorgder om de video dan om M.'s welzijn. Daarna hielden de vernederingen en martelingen op, maar tegen de daders werd niet opgetreden.

Eind 2007 was M. aan het einde van zijn Latijn: de voortdurende denigrerende opmerkingen, en de vrees dat het bedrijf een reden zocht om hem aan de deur te zetten, dreven hem tot het uiterste. De man overwoog om zelfmoord te plegen, zegt hij: "Ik ben naar huis gegaan en wilde er een eind aan maken. De koord hing al aan het plafond van de kelder, ik zag geen andere uitweg uit deze hel." Toen M. de moed vond om de feiten aan te kaarten bij zijn vrouw en dochter, heeft het gezin er alles aan gedaan om M. te steunen na de jarenlange martelgang.

Nu is M. met ziekteverlof. Drie jaar al zit de man thuis met een posttraumatisch stressyndoom dat men ook bij frontsoldaten vindt. En het lijkt er niet op dat de pijn snel zal helen. "Ik voel me gebroken en ik weet niet hoe ik er weer bovenop moet komen", luidt het. De daders zouden inmiddels ontslagen zijn, al is het markant dat dit pas gebeurd zou zijn nadat M. in ziekteverlof ging, terwijl de pesterijen dus al negen jaar bezig waren.

Verjaard?
Het parket van Bergen was aanvankelijk niet van plan om op te treden in de zaak, omdat de feiten verjaard zouden zijn: de videobeelden dateren immers al van 2002. Onder druk van de advocaat van M., die aanvoert dat de feiten ook daarna bleven duren, beslist de rechtbank van Namen of de 25 verdachten alsnog voor de correctionele rechtbank kunnen verschijnen. Zij kunnen dan een veroordeling riskeren voor onder meer aanranding van de eerbaarheid, belaging, schuldig verzuim en vrijwillige slagen en verwondingen. Mactac is ook aangeklaagd en riskeert zware boetes.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...d-op-werk.dhtml
Raadpleging : 18/11/2010

Eigen mening :
Na dit gelezen te hebben denk je toch wel even na. Zo iets verwacht je niet direct, en zeker niet in België. Een mopje uit halen met een collega moet altijd kunnen, maar dit moet niet overdrijven, en zeker niet escaleren in gedrag als dit. Het verontrustende is dat het bedrijf hier echter ook niets aan deed, dit terwijl er camerabeelden van waren. Situaties als deze zouden niet meer mogen voor vallen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2010, 18:20
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik was er echt heel erg van aangedaan... Zoiets gaat bij mij veel te ver. Ik stelde me meteen de vraag "Hoe kan je zoiets nu doen??". De mensen moeten toch ziek zijn in hun hoofd, dit is gewoon gestoord. Ik vraag me echt af waarom er niemand aan zijn kant stond. Je kan wel zeggen "bang om zelf gepest te worden", dit vind ik flauw. Het zal inderdaad niet gemakkelijk zijn om aan zijn kant te staan, maar als je een beetje menslievend bent en dit echt onaanvaardbaar vindt, dan is het je plicht om hem te helpen. Met twee sta je misschien toch al sterker dan alleen. Deze mensen zouden gestraft moeten worden, dit kan echt niet door de beugel. De pesters mogen nog "blij" zijn dat de man geen zelfmoord heeft gepleegd of moet er dan echt eerst zoiets gebeuren om zo'n onmensen te stoppen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2010, 19:13
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik vind het schandalig dat er zo iets gebeurd.
‘Normale’ mensen hebben een geweten. Dit ontwikkelt zich al op redelijk jonge leeftijd. Je beseft dan het verschil tussen goed en slecht.
Ik vraag me vervolgens af waar het bij deze mensen verkeerd is gegaan? Zij moeten toch geweten hebben dat het absoluut fout was waar zij mee bezig waren?!
Dat je zo oud moet worden om nog steeds zulke gekke dingen te doen, dat begrijp ik niet. Volwassenen zouden toch beter moeten weten…
Ik vind het ook heel teleurstellend dat het bedrijf wist van deze toestanden, en hier niets aan deed.
Waar gaat de wereld naartoe als de mensen voortaan al niet meer durven zeggen dat ze weten van slechte omstandigheden of in dit geval pesterijen?
Als iedereen altijd maar zou blijven kijken zonder te handelen, hoe slecht zal ons leven er dan ooit uitzien…
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2010, 19:42
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Ik vraag mij af waarom het slachtoffer zolang gewacht heeft om externe hulp in te schakelen. Zulke folteringen laat je toch niet zomaar gebeuren , ik geloof niet in het feit dat er niemand oren zou gehad hebben naar zijn intrieste verhaal. Ben ik misschien te naief om nog te geloven dat er nog wel mensen en oversten bestaan die het wel goed zouden gemeend hebben met deze gebroken man.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2010, 21:11
VanGenechten.Steven VanGenechten.Steven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 29
Toen ik de beelden van het voorval zag was ik echt geschokt!
Ik moest even bekomen. Dit is werkelijk ongelooflijk! Dat zoiets de dag van vandaag nog gebeurt. Zeker na de zelfmoord van de gepeste postbode een aantal jaar geleden dacht ik toch dat mensen toch slimmer zouden worden.
Dat de man klacht indiende bij de directie maar er niets gebeurde is ronduit schandalig! Stel je eens voor.. 9 (!!!! ) jaar dergelijke folteringen en pesterijen doorstaan! Ik hoop dat de 'beulen' (want dat zijn ze) veroordeeld worden. 9 jaar in de cel lijkt me hier wel een gepaste straf.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th November 2010, 22:36
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-turnhout
Posts: 18
Toen ik de beelden zag walgde ik gewoon.
Hoe je een ander mens dit kan aandoen begrijp ik niet, en hoe je zo’n gedrag gedurende 9 ontzettend lange jaren ongestraft kunt laten gebeuren is ongelofelijk.
Dat het slachtoffer in eerste instantie niet voor hulp vroeg kan ik zeker begrijpen. Praten over zulke vernederende gebeurtenissen wilt niemand, daarnaast vreesde de man ook nog voor zijn job indien hij wel klacht in diende.
Ik hoop dat de daders veroordeeld worden voor hun misdaden, en dat de arme man zichzelf met behulp van vrienden en familie (althans niet met de hulp van collega’s) zich uit zijn depressie kan werken en terug verder kan met zijn leven.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th November 2010, 22:58
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Het is natuurlijk moeilijk om met iemand over de pesterijen te praten, maar als de man het dan eindelijk doet schuift het bedrijf hem opzij. Ze denken meer aan hun reputatie dan aan het welzijn van de man. Ik heb het filmpje ook gezien en snap niet waarom de bedrijfsarts niet beter wist. Deze extreme pesterijen leiden tot wandaden, dat weet iedereen. Deze man vond de moed om dit op tijd te melden. Er zal wel iemand geluisterd hebben, maar deed te weinig.
Ik hoop dat deze daden niet verjaard zijn, want de daders verdienen echt een straf. En dan heb ik het niet over het feit dat ze enkel ontslagen zijn.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.