actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2013, 09:16
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Late inschrijvers zijn in opmars op school

BRUSSEL - 1 september is voor steeds meer leerlingen niet de eerste schooldag.

Bij het begin van het schooljaar zijn steeds meer leerplichtige kinderen niet ingeschreven in een school. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Goedele Vermeiren (N-VA) opvroeg bij Onderwijs.

In vijf jaar steeg hun aantal van 3.177 (2008) naar 3.624 bij het begin van dit schooljaar. Dat is een toename met tien procent, er rekening mee houdend dat ook de anderstalige nieuwkomers, een aparte groep, erbij zitten. Het gros vind je in het secundair.

Het gaat om cijfers die verzameld worden bij de eerste telling begin september en de tweede begin oktober. In het verschil tussen beide tellingen zit de groep laatkomers.

De overheid stuurt een brief naar de ouders van deze kinderen met de boodschap dat ze er goed aan doen zich vanaf dag één aan te melden, om geen achterstand op te lopen.

Het probleem is het grootst in de steden. Scholen in Gent, Antwerpen, Brussel, Turnhout en Oostende kregen ermee te maken. Welk profiel deze leerlingen hebben is uit de gegevens niet op te maken.

Er zitten leerlingen bij die pas op de valreep een school- of studiekeuze hebben gemaakt, maar ook jongeren die met medeweten van de ouders de eerste dagen verstek laten gaan.

Vermeiren vindt de stijging zorgwekkend. ‘Die laatkomers moeten nog boeken kopen, nog een studierichting kiezen. Het plaatst de school voor ongewenste organisatorische problemen.'

Zij vindt sensibiliseren goed maar een stok achter de deur, via de schooltoelage, moet kunnen.

De Standaard woensdag 27 februari 2013, 03u00 Auteur: ty

De afgelopen vijf jaar is het aantal jongeren die zich te laat inschrijven voor school met zo'n tien procent gestegen. Dit is vooral erg lastig voor de scholen, omdat zij met administratieve problemen zitten als ze jongeren later moeten inschrijven. Ik vind het vooral vreemd dat ouders hun kinderen niet wat meer achter de veren zitten om een keuze te maken. Dan nog zouden twee maanden toch genoeg moeten zijn om alle mogelijkheden te overlopen en een keuze te maken. Daarom is een stok achter de deur, via de schooltoelage misschien niet zo'n slecht idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2013, 11:11
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Dat er steeds meer leerlingen zich te laat inschrijven heeft volgens mij ook wat te maken met de maatschappij waarin wij leven. Enkele decennia geleden gebeurde alles bij de meeste mensen volgens een vast patroon, de ene week zag er bijna hetzelfde uit als de volgende week en alles werd ruim op voorhand gepland. Nu wordt er verwacht dat mensen meer en meer flexibel zijn. De vaste waarden waarop we vroeger steunden verdwijnen meer en meer. Elke dag ziet er verschillend uit en we kijken niet meer zover vooruit, maar we leven van dag tot dag.
Denk bijvoorbeeld maar aan het hoger onderwijs: vroeger was je van een jaar ofwel gebuisd ofwel geslaagd. Nu kan je vakken uit twee (of zelfs meer) jaren opnemen en kan je pas zeggen dat je geslaagd bent na je hele opleiding.
Of ik deze verandering eerder als positief of als negatief ervaar ga ik hier in het midden laten. Wel denk ik dat dit mee verklaart waarom leerlingen zich te laat inschrijven. ‘We zien wel wat er morgen komt. Oei, het schooljaar begint overmorgen, nog snel gaan inschrijven!’
Gelukkig schrijven de meeste leerlingen zich wel tijdig in, want het laat inschrijven heeft niet alleen gevolgen voor de school, maar ook voor de leerling zelf. Er is zeker nog meer onderzoek nodig om juist te achterhalen waarom leerlingen zich zo laat inschrijven om dit in de toekomst te voorkomen.
Toch wil ik nog opmerken dat ik het heel vreemd vind dat in september allemaal videobeelden op het nieuws verschijnen van kamperende ouders (grootouders, kennissen…) aan de schoolpoorten om hun kinderen toch maar in te kunnen schrijven in hun school van keuze, terwijl je nu de andere kant van de medaille te zien krijgt…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.