actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2012, 11:13
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Waarom we verzot zijn op multitasken (hoewel niemand er goed in is)

Waarom we verzot zijn op multitasken (hoewel niemand er goed in is)

Werken terwijl we televisiekijken of sms'en tijdens het lezen van een boek. We kunnen tegenwoordig niet meer één ding per keer doen, maar zijn verzot op multitasken. Er is echter één probleem: we zijn er ongelofelijk slecht in. En dat geldt niet alleen voor mannen, zoals traditioneel wordt aangenomen, maar ook voor vrouwen. Nochtans wordt altijd gezegd dat vrouwen in staat zijn om meerdere dingen tegelijk te doen, terwijl mannen zich moeten concentreren op één taak. Maar dat blijkt dus niet waar te zijn, want de kwaliteit van het werk daalt door het multitasken bij iedereen.

Voldoening
"Het is een hardnekkige mythe dat multitasken ons productiever maakt", zegt professor Zheng Wang van de Ohio State University. "Dat komt omdat we de voldoening die we halen uit multitasken verwarren met productiviteit."
"Als je bijvoorbeeld werken met televisie combineert, voel je je achteraf goed en voldaan. Dat komt echter niet omdat je effectiever werkte, maar wel omdat de televisie het werk aangenamer maakte", legt Wang uit. "Het geeft je een emotionele boost."

Verklaring
Dat blijkt uit een studie van professor Wang, die uitgevoerd werd bij 32 studenten aan zijn universiteit. Hij wilde verklaren waarom multitasken steeds populairder wordt, hoewel uit eerdere studies al bleek dat het niet zorgt voor een verhoogde productiviteit.
Daarvoor moesten de proefpersonen gedurende vier weken een soort gsm met zich meedragen en drie keer per dag over hun media-activiteiten rapporteren. Zo moesten ze aangeven wat, hoe lang en waarom ze iets deden en of ze aan het multitasken waren.
Uit die gegevens bleek dat de deelnemers meer geneigd waren om te multitasken tijdens een cognitieve bezigheid, zoals studeren. Dat geeft hen emotionele voldoening, al beseffen ze wel dat het studeren minder goed gaat.

Gewoonte
Daarnaast werd ook duidelijk dat 'gewoonte' een belangrijke rol speelt bij het multitasken. "Als je vandaag multitaskt, dan ben je meer geneigd om het morgen ook te doen, en zo ook alle dagen erna", vertelt professor Wang.
"Dat is gevaarlijk, omdat studenten dan het gevoel krijgen dat ze moéten televisiekijken of sms'en terwijl ze studeren. Dat helpt hen echter helemaal niet vooruit, maar geeft wel een emotionele beloning, waardoor ze het blijven doen", besluit de professor.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/...oed-in-is.dhtml

EIGEN MENING: Ik merk dit multitasking heel erg hard bij mezelf: terwijl ik film kijk ben ik vaak ook aan het tekenen of met mijn gsm bezig, wanneer ik studeer, eet ik altijd wel iets (deze slechte gewoonte krijg ik er zelfs niet uit), ... Zelf merk ik dan ook dat ik dan vaak onbewust afgeleid geraak van hetgene ik echt moet doen (ik mis een stuk van de film, ik ben meer bezig met het eten dan met mijn boeken,...). Multitasking is dus echt niet goed, maar ik kan het ook niet laten. Soms komt het bijna over als een soort verslaving. Zoals in het artikel wordt gezegd: het is aangenaam om te doen en ik kan het moeilijk laten. Nu ook, terwijl ik dit typ, ben ik naar muziek aan het luisteren. Ook dat lijkt me een vorm van multitasking. Toch merk ik dat wanneer ik multitask, bepaalde taken veel te veel tijd in beslag nemen. De eerste stap is natuurlijk beseffen hoeveel het multitasken je eigenlijk afleidt van het echte werk. Vervolgens kan je proberen er iets aan te doen, het multitasken labelen onder "pauze" bijvoorbeeld.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 2nd May 2012 om 11:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2012, 16:28
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Waarom we verzot zijn op multitasken (hoewel niemand er goed in is)

Ook ik doe constant aan multitasking. Het is immers veel leuker om huiswerk te maken met muziek of een leuk televisieprogramma op de achtergrond. Ik merk dat het veel langer duurt voordat mijn taken af zijn, maar toch verkies ik om meerdere dingen tegelijkertijd te doen. Wanneer ik naar een film kijk en ondertussen twee bladzijdes voor een of andere opdracht typ, dan heb ik zeker een voldaan gevoel. Ik had immers naar de film kunnen kijken zonder voor school te werken, waardoor ik toch het gevoel heb dat ik productief ben geweest. Het is bovendien veel aangenamer om je niet steeds op het ‘onaangename’ te moeten concentreren. Wanneer je geen inspiratie meer hebt voor een bepaald verslag, kijk je enkele minuutjes televisie en daarna gaat het terug een stuk vlotter. Multitasking zorgt ervoor dat we trager werken, maar in mijn ogen maakt dit heel wat onprettige dingen aangenamer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2012, 18:42
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik denk ook dat we multitasken niet moeten bezien als iets slechts. Je kan best een tijdschrift lezen terwijl je 's morgens ontbijt, wat muziek luisteren of een sms sturen terwijl je de hond buiten laat, tijdens het strijken naar het nieuws luisteren, enz... Dit zijn taken die je perfect kan combineren.

Multitasken wordt alleen 'gevaarlijk' als je taken gaat combineren waardoor je één van de taken minder goed kan uitvoeren. Bijvoorbeeld: Als je een taak maakt terwijl je tv kijkt.

Ik vind multitasken ook wel plezant (zo wordt inderdaad alles wat aangenamer) maar wanneer ik moet werken of wanneer ik voor het school bezig ben dan combineer ik dat niet met een andere taak. Liever me even goed concentreren en daarna ontspanning nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.