actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2012, 11:41
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
"Ook euthanasie voor personen met verstandelijke handicap"

Bron: De Morgen (www.demorgen.be)

Ook personen met een verstandelijke beperking moeten euthanasie kunnen krijgen bij ondraaglijk lijden. Dat stelt de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging, die het voorstel zondag lanceert tijdens een panelgesprek naar aanleiding van de Erfgoeddag in Antwerpen. Dat meldt een krant van Corelio.

"De wet wordt over afzienbare tijd toch uitgebreid naar minderjarigen en demente personen", zegt voorzitster Jacinta De Roeck, die als parlementslid mee aan de wieg stond van de huidige euthanasiewet. "Een uitbreiding staat niet in de huidige regeerverklaring, maar vroeg of laat gaat het er wel van komen. Allicht niet binnen deze zittingsperiode, maar dan toch in de volgende."

Minderjarigen

"Als we het over euthanasie voor minderjarigen hebben, zullen we het ook over personen met een handicap moeten hebben, die vaak officieel 'verlengd minderjarig' verklaard zijn. Die mensen kijken ook tv, die lezen ook de kranten en die worden ook ziek. Van begeleiders in instellingen hoor ik dat de vraag naar euthanasie ook daar opduikt."

Als humanisten kunnen wij niet aanvaarden dat een bepaalde groep mensen helemaal wordt uitgesloten van het zelfbeschikkingsrecht over leven en dood, zegt De Roeck. Ze verwacht overigens niet dat zo'n wetswijziging er even snel komt als voor de andere twee groepen.

Mijn mening:

Euthanasie is nog steeds een veelbesproken onderwerp waar de meningen sterk over verdeeld zijn. Vele mensen verzetten zich sterk tegen deze wet, andere zien de voordelen er wel van in. Nu ze de wet willen uitbreiden door personen met een verstandelijke handicap ook euthanasie toe te staan, kan de discussie nog harder oplaaien.
Nu vind ik persoonlijk dat ieder mens mag beslissen over zijn of haar eigen leven. Het is dus ook een eigen keuze om je leven te beëindigen of om ervoor te vechten, zeker als je getroffen wordt door een ernstige ziekte. Voor mensen die erg hard lijden en deze onverdraaglijke pijn niet meer kunnen verdragen, is het goed dat er zulke opties bestaan. Men moet er wel voor zorgen dat ze geen overhaaste beslissingen gaan nemen. Het goed informeren en begeleiden van deze zieken mag dus zeker niet onderschat worden.
De vraag is of we een grens moeten trekken en waar we die dan gaan trekken. Mogen minderjarigen ook beslissen om met euthanasie uit het leven te stappen, ook al zijn ze ‘verlengd minderjarig’ verklaard? Hierover is veel discussie mogelijk...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2012, 14:03
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Dit is inderdaad een onderwerp waar veel discussie over mogelijk is. Ook ik vind dat mensen die veel pijn leiden, zelf mogen beslissen over hun lot. Maar, wanneer we het hebben over minderjarigen of 'verlengd minderjarigen', dan vind ik toch dat er een zeer strenge regelgeving nodig is. Deze mensen hebben recht op euthanasie, maar ik zou dan wel steeds goedkeuring van een voogd verwachten. Je laat je kind toch niet op zijn eentje beslissen dat hij/zij liever wil sterven? Is de situatie bij personen met een verstandelijke handicap niet gelijkaardig? Een goede begeleiding is hier inderdaad essentieel, zowel voor de persoon in kwestie als voor de naasten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.