actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2018, 16:15
Ayse.C*ools Ayse.C*ools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 60
Kernreactor Doel 1 stilgelegd na lek in nucleair gedeelte

De reactor van de kerncentrale Doel 1 in Beveren ligt sinds begin deze week stil als gevolg van een lek in het nucleaire gedeelte. Dat heeft TV Oost gemeld en is bevestigd aan onze redactie door uitbater Engie Electrabel. Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een radioactief lek, maar wel om een waterlek in het noodkoelsysteem van de reactor.

Kerncentrale Doel 1 werd maandag ongepland stilgelegd om onderhoudswerken uit te voeren ter hoogte van het koelwatercircuit, zo klonk het eerder deze week nog bij monde van een woordvoerster van Engie Electrabel. Nu blijkt dat er een lekkage werd vastgesteld in het koelsysteem van de reactor. De herstelling verloopt erg moeilijk, omdat de radioactieve straling in dat deel van de kerncentrale zeer groot is. Er is geen gevaar voor de omwonenden.

“We hebben maandag vastgesteld dat er wat waterverlies op dit systeem zat”, zegt woordvoerster Nele Scheerlinck. “Echt gevaar is er nooit geweest maar alle noodsystemen moeten natuurlijk wel feilloos werken en daarom is beslist de reactor stil te leggen. De bewuste leiding maakt deel uit van een noodsysteem dat pas in extreme rampsituaties ingezet wordt als ook het backup koelsysteem zou beginnen falen. En bovendien zijn er twee van dergelijke leidingen terwijl er slechts één nodig is. De leiding staat onder enorm hoge waterdruk en het verlies is heel beperkt. Het gaat om een minuscuul barstje ter hoogte van een lasnaad. Dat hebben we pas ontdekt na dagenlang zoeken met camera’s door de leidingen. Het waterlek zat nog onder de limiet die een automatische stop van de reactor zou veroorzaken.”

Onderhoudswerken

De reactor Doel 1 zou normaal eind mei sowieso worden stil gelegd voor een periodiek onderhoud en dat tot begin oktober. Er is nu beslist om dat onderhoud te vervroegen zodat de bewuste leiding vervangen kan worden. De einddatum van 1 oktober zou normaal gezien niet in gedrang komen.
Doel 1 werd in 1975 in gebruik genomen en is de oudste kerncentrale in ons land. In februari 2015 werd hij na veertig jaar stilgelegd, maar op het einde van dat jaar werd hij opnieuw op het elektriciteitsnet aangesloten, als gevolg van de levensduurverlenging van Doel 1 en Doel 2. De centrale heeft een capaciteit van 433 MW.

Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...eelte~a619aaa5/ 28 april 2018

Eigen mening:Ik vind het goed dat de kernreactoren worden stilgelegd wanneer er een defect wordt opgemerkt. Al vind ik wel dat er te vaak een defect wordt ontdekt. Dan wordt er vaak als excuus gebruikt "maar het is maar zeer klein" of "het defect bevind zich op een plaats dat nu niet nodig is". Maar dat vind ik geen excuses. Een kernreactor kan enorme ravages aanrichten wanneer deze tot ontploffing komt. Het kleinste probleem moet dus meteen aangepakt worden en er mogen in geen geval risico's genomen worden. Nu merken we de laatste jaren dat er enorm vaak kleine problemen zijn bij de kernreactoren. Dan vraag ik mij samen met vele andere af of het niet beter is om deze reactoren gewoon te sluiten voor de veiligheid van al de mensen in België en ook Nederland. Dit zou er inderdaad voor zorgen dat de energievoorziening enorm daalt. Maar de steeds evoluerende technieken zouden deze energievoorziening toch moeten kunnen helpen. Ik vind dat het risico te groot wordt om de reactoren open te houden. Er zijn te vaak problemen en defecten waardoor de reactoren stilgelegd moeten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.