actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2015, 14:14
Kaat.v*nruiten Kaat.v*nruiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Schilde
Posts: 21
Talking 5 wetenschappelijk onderbouwde redenen om altijd vriendelijk te zijn

5 wetenschappelijk onderbouwde redenen om altijd vriendelijk te zijn

23/04/15 - 17u00 Bron: The Huffington Post

Met een oprechte glimlach, een helpende hand of een vriendelijk woord help je niet alleen anderen vooruit, je bent er ook zelf bij gebaat. Verschillende onderzoeken tonen aan dat je van vriendelijk en behulpzaam zijn voor anderen ook zelf gelukkiger wordt. Vijf wetenschappelijke argumenten om je immer vriendelijke zelve los te laten op de wereld.

Langer leven
Een Amerikaanse studie uit 2003 toont aan dat mensen die regelmatig uit zichzelf hulp bieden aan anderen, een lager risico hebben op vroege sterfte dan zij die dat niet doen. Een opvallend detail hierbij is dat wie de hulp ontvangt, zijn kans op vroege sterfte niet ziet dalen. Enkel zij die hulp bieden kunnen zich aan een langer leven verwachten.

Vriendelijkheid zit in onze natuur
Vriendelijkheid lijkt op het eerste zicht een keuze te zijn, maar onderzoek toont aan dat we zelfs in onze kindertijd al van nature lief zijn voor anderen. Onderzoek van het Duitse Max Planck Institute ontdekte dat kinderen al op een verbazend jonge leeftijd anderen spontaan hulp aanbieden. Zo hielp een kind van 14 maanden oud een volwassene met het openen van de deur, die zelf zijn handen vol boodschappen had. Als we vriendelijk zijn, zijn we dus trouw aan onze eigen natuur, en daardoor voelen we ons goed.

Aanstekelijke positiviteit
Wie vriendelijk is, zet andere mensen aan tot vriendelijkheid. Een studie van Cambridge University, University of Plymouth en University of California ontdekte dat het kijken naar iemand die een ander helpt jou een goed gevoel bezorgt, waardoor je zelf de neiging krijgt om iemand anders een pleziertje te doen. Een vicieuze cirkel, die het leven voor iedereen een stuk aangenamer kan maken.

Het maakt ons gelukkig
Een studie van de University of Pennsylvania onderzocht de effecten van het schrijven en persoonlijk afgeven van een bedankbriefje aan iemand die nooit eerder bedankt was voor zijn of haar vriendelijkheid. Met andere woorden: een vriendelijke daad van dankbaarheid tegenover iemand die zelf vriendelijk was geweest. Proefpersonen die deelnamen gaven zichzelf tot een maand daarna hogere scores op een schaal waarop ze hun geluk moesten aangeven.

Een goed humeur
Niet alleen voelen wij en anderen ons op lange termijn beter als we vriendelijk zijn, studies hebben aangetoond dat de psychologische voordelen van vriendelijkheid onmiddellijk zichtbaar zijn in het neurale netwerk van het brein. Als we vriendelijk zijn, creëren we neurale paden die onze natuurlijke feel good-gevoelens de hoogte in sturen en ons humeur instant verbeteren.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/...k-te-zijn.dhtml

Eigen mening:
Wanneer ik iemand blij kan maken of mensen kan helpen word heel gelukkig. Ik vind het leuk dat de mensen om me heen gelukkig zijn. Emoties zijn namelijk besmettelijk. Het helpen van mensen heeft enkel maar voordelen. Ik vind het jammer dat er zoveel mensen bestaan dat zó egoïstisch zijn dat ze niemand willen helpen. Mensen die alleen maar werk leveren omdat het hen veel voordelen geeft. Wanneer iedereen elkaar een beetje zou helpen dan zou de wereld een zoveel mooiere plek zijn om te leven. Vriendelijkheid is een aangeboren begrip en toch hebben zoveel mensen het jammer genoeg verleerd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2016, 13:10
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Thumbs up Het belang van vriendelijkheid

De mening van Kaat sluit perfect aan bij mijn mening. Als ik ergens naartoe ga, ga wandelen, ga fietsen, op stage ga, met vrienden wegga, naar de winkel ga ... zeg ik steeds tegen iedereen een goedendag. Sommigen beginnen spontaan te glimlachen of zeggen een goedendag terug. Anderen bekijken mij alsof ze ervan schrikken dat ik iets zeg. Een simpele goedendag kan al veel betekenen voor mensen, zeker voor mensen die eenzaam zijn en elke dag alleen onderweg moeten zijn. Er zijn ook mensen die spontaan met mij een babbeltje slaan wanneer ik hen een goedendag wens. Dit zijn momenten waarop ik kan zien dat ik mensen gelukkig kan maken en dat maakt mij blij. Als je iets goed doet voor iemand anders, zal je jezelf automatisch ook goed voelen. Is dat niet waar we naar streven?
Ik ben heel blij dat dit artikel verschenen is. Dit geeft de mensen weer stof tot nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.