actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2013, 17:52
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Antwerpse politie tweet foto van arrestatie 17-jarige

De Antwerpse politie heeft via haar twitteraccount een luchtfoto gepubliceerd van de arrestatie van een 17-jarige scooterrijder, genomen vanuit de politiehelikopter, melden De Standaard en Het Niewsblad vandaag.


"19.45 uur. Booster klemgereden op brug Azijn #Deurne #17-jarige zonder verzekering en rijbewijs", zo postte de Antwerpse politie donderdagavond tijdens de eindejaarsactie Hades. Dat is een jaarlijks terugkerend politieoffensief tegen woninginbraken en straatovervallen. Tijdens die acties krijgt de Antwerpse politie ook vrijwel dagelijks luchtsteun van de helikopter van de federale politie. De tweet bevatte daardoor ook een infraroodfoto vanuit de lucht van de arrestatie van de 17-jarige 'boosterboy'.

Professor Brice De Ruyver, criminoloog aan de universiteit Gent, is niet zo gecharmeerd door de Amerikaanse manier van communiceren. "Ik ben voorstander van het inzetten van de politiehelikopter, dat een krachtig wapen kan zijn in de strijd tegen illegale praktijken. Maar het publiceren van foto's via sociale media, daar ben ik niet voor te vinden. Wat is de meerwaarde, behalve spektakel? "

Ook de politievakbond NSPV is scherp voor de 'Amerikaanse aanpak' door de Antwerpse politie. "Pure sensatie", vindt NPSV-afgevaardigde Luc Goos. "Dat is geen transparantie, dat is propaganda. Dergelijke foto's dienen om dure politieacties, die handenvol geld kosten, te verantwoorden. De inzet van zo'n helikopter kost de federale politie ongeveer 3.000 euro per uur."

Veerle De Vries, de woordvoerster van de Antwerpse politie, ontkent dat het om sensatie of spektakel gaat. "De inzet van de politiehelikopter wordt niet altijd geapprecieerd door bewoners. Twitter is een uitstekend kanaal om meer draagvlak te creëren."

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Ik ben ook niet zo te vinden voor de sensatie rond politie-toestanden. Er mag uiteraard wel transparantie zijn. Mensen mogen naar mijn mening weten wat er gebeurt in hun stad, maar foto's van arrestaties tweeten gaat er wel over. Dat is puur stoerdoenerij, sensatie en propaganda voor de politie. We hoeven echt niet de Amerikaanse weg in te slaan. Ik herinner me de klopjacht op de vermoedelijke daders van de bomaanslag in Boston. Alles werd live uitgezonden. Je kon de hele actie meevolgen. Van achtervolgingen tot schietpartijen. Dat was werkelijk te gek voor woorden. Het tweetbericht neemt dergelijke proporties nog niet aan, maar het ligt al in dezelfde lijn. Vermijden is de boodschap!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2013, 13:16
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Ik vind zoiets daadwerkelijk schandalig. De sociale media is tegenwoordig een overdreven hype geworden. Ik stel de vraag bij mezelf, hoe serieus kan je de sociale media eigenlijk nemen? 90% van alle berichten die ik lees of dingen die ik zie hebben enkel een bepaalde entertainmentwaarde. De foto die de politie op twitter heeft gezet is net hetzelfde. Wauw, een infraroodfoto vanuit een helikopter, wat een spektakel. Persoonlijk vind ik dat ze zichzelf in het belachelijke trekken door dergelijke foto's op twitter te zetten. Politieagent is nog steeds een serieus beroep, toch?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.