actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2013, 18:22
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ikea haalt gehaktballen uit rekken in 14 landen

Ikea haalt gehaktballen uit rekken in 14 landen


Meubelgigant Ikea, die ook culinaire specialiteiten verkoopt, heeft maandag aangekondigd dat hij in veertien Europese landen diepgevroren gehaktballen uit de handel haalt waarin mogelijk paardenvlees zit. Ook België is betrokken partij.
Het paardenvleesverhaal bij Ikea begon in Tsjechië waar de veterinaire diensten meldden dat ze paardenvlees hebben gevonden in gehaktballen die geproduceerd werden in Zweden.

De resultaten van een labo-analyse toonden aan dat er paarden-DNA aanwezig was in een diepgevroren verpakking ‘köttbullar’ van 1 kg van het Ikea-filiaal in Brno. Het gaat om in Zweden geproduceerde gehaktballen met houdbaarheidsdatum tot 22.01.2014.

In totaal werd 760 kilogram gehaktballen tegengehouden voor ze de winkelrekken in Tsjechië bereikten. Via het systeem voor snelle waarschuwingen voor levensmiddelen en diervoeders (RASFF) werden ook de andere lidstaten van de Europese Unie ondertussen op de hoogte gebracht.

'We nemen de zaak ernstig en halen alle verpakkingen van 1 kilogram diepgevroren gehaktballen uit de rekken in België, Nederland, Slovakije, Tsjechië, Hongarije, Frankrijk, Groot-Brittannië, Portugal, Italië, Spanje, Cyprus, Griekenland, Ierland en Zweden', zo laat Ikea-woordvoerster Ylva Magnusson weten.

Eveline De Ridder, woordvoerster van IKEA België, liet eerder al weten dat de keten in België preventief alle verpakkingen met gehaktballetjes uit de rekken haalt. Er zullen tijdelijk geen köttbullar gehaktballen meer verkocht worden in de restaurants van de zes IKEA-vestigingen in België. 'Het desbetreffende staal wordt momenteel nog verder onderzocht, maar wij nemen de zaak zeer ernstig en willen 100 procent zekerheid over de herkomst van het vlees in onze gehaktballen alvorens wij de verkoop terug zullen hervatten', klinkt het.

'Alhoewel er geen gevaar is voor de volksgezondheid, mogen klanten die dat willen hun in de Zweedse shop aangekochte balletjes terugbrengen naar de klantendienst van de winkel', zo luidt het. 'Zij krijgen in ruil een aankoopbon of worden terugbetaald.'

Datum: maandag 25 februari 2013
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130225_061
Mening: Zever is dit. Het is niet dat je sterft van een beetje paardenvlees. Volgens mij proef je niet eens dat er paard in je gehaktballen zit. Het is volgens mij gewoon een psychologische kwestie. Veel mensen eten geen paard omdat ze van dat dier houden of ze er op rijden. Ik vind het jammer dat die balletjes nu uit de rekken gaan. Kunnen we zulke balletjes dan niet naar de voedselbank doen? Onlangs hoorde ik dat een bedrijf zijn lasagnes ging vernietigen omdat er paardenvlees in zat. Ik vind dit erover. Met deze lasagnes kan je misschien zelfs duizendtallen arme gezinnen voeden. Waarom vernietigen als je ze gewoon kan wegschenken aan een goed doel? Dan kunnen de gezinnen in kwestie nog bekijken of ze lasagne met paardenvlees eten of niet. Het is gewoon immoreel dat er zo veel voedsel uit de rekken wordt gehaald en vernietigd, terwijl je er gewoon belachelijk veel kansarme gezinnen gelukkig mee maakt. Hoe dan ook, ik heb mijn twijfels bij de 'dikke ik'-maatschappij. Een beetje empathie moet wel kunnen vind ik. Ik begrijp ook niet dat er zo flauw gedaan wordt over een beetje paardenvlees. In de beenhouwerij waar ik werk ( Delhaize, Dessel) wordt er genoeg gevraagd naar paardenvlees. Mijn collega vertelde me zelfs dat er zelfs meer paardenvlees verkocht werd sinds alle heisa. Ik heb dit artikel bij 'sociaal-economisch' gezet omdat een bedrijf er verlies uit draait (economisch), maar toch kansarme gezinnen niet wil helpen (sociaal).

Laatst aangepast door s*ppe.cools : 25th February 2013 om 18:27. Reden: Enkele nuances vergeten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2013, 07:41
J*nas.De.Mey J*nas.De.Mey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 44
Seppe Cools, ik wil even een zeer grote misvatting corrigeren over jou mening.

De reden dat die hele 'paardevlees-crisis' er is heeft niets te maken met het feit dat mensen tegen paardenvlees zijn. Als het om kip of melk of eender welk product zou gaan dan was het nu net hetzelfde geweest.

De reden dat alle producten uit de rekken gehaald worden is de volgende:
Als men een product verkoopt dient men alle ingrediënten te vermelden op de verpakking, indien men dit niet doet wordt dit beschouwd als valse 'advertentie' en is illegaal. Het is potentieel gevaarlijk als ingrediënten niet vermeld wordt (bijvoorbeeld personen die allergisch zijn aan bepaalde stoffen). Ik kan mij niet inbeelden dat mensen allergisch zijn aan paardenvlees maar iedereen moet zich natuurlijk aan de regel houden, we kunnen niet zeggen 'jij mag het wel doen maar de rest niet'.

Dat er veel mensen zijn die het erg vinden om 'een lief paardje' op te eten heeft niets met de zaak te maken, dat is een toevalligheid.

Om er dan nog een mening op na te houden:
Ik vind het niet meer dan juist dat men ervoor zorgt dat de wetgeving nageleefd wordt en het vlees in zijn huidige staat uit de rekken gaat (hoewel mijns inziens een sticker met 'dit product bevat paardenvlees' zeker ook een oplossing was geweest)
Wel vind ik dat ze een nuttig doel moeten zoeken voor het vlees. Deel het bijvoorbeeld uit aan de armen.
Het voedsel vernietigen is gewoon onmenselijk, er zijn zoveel mensen die het voedsel effectief kunnen gebruiken en nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.