actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 17:09
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Minder drugs in uitgaansleven

Minder drugs in uitgaansleven

Het gebruik van illegale drugs in het uitgaansleven kent een voorzichtige daling. Xtc en speed zijn een stuk minder populair geworden bij fuifnummers en er wordt ook iets minder naar cannabis gegrepen. Toch hamert de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) op de blijvende noodzaak van preventie, want het uitgaansleven in Vlaanderen blijft verbonden met een hoog druggebruik.

De VAD doet om de twee jaar een onderzoek naar het gebruik van drugs in het uitgaansleven. Er werden 633 mensen ondervraagd. Hoopgevend is dat typische uitgaansdrugs, zoals xtc en speed, flink aan populariteit hebben ingeboet. Bij xtc daalde het laatstejaarsgebruik van 18,6 procent in 2003 naar 10,3 procent in 2009, bij speed was er een daling van 9,6 naar 5,6 procent.

Cocaïne blijft op hetzelfde niveau
Cocaïne blijft op hetzelfde niveau (11,3 procent in 2003, 12,5 procent in 2009), maar positief hier is dat de status quo in contrast staat met de resultaten van andere Europese onderzoeken. Uit die onderzoeken blijkt dat het cocaïnegebruik in stijgende lijn zit, zowel algemeen als in het uitgaansleven.

Het laatstejaarsgebruik van cannabis daalde licht, van 47,8 procent in 2003 naar 40,6 procent in 2009. Meest in het oog springend hier is de halvering van het regelmatig gebruik van cannabis, van 31,5 procent in 2003 naar 14,7 procent in 2009.

Toch vindt de VAD die positieve evoluties geen reden om victorie te kraaien. "We moeten blijvend oog hebben voor de verhoogde risico's van druggebruik in de uitgaanswereld", luidt het. (belga/mvdb)

Datum : 28 maart 2011
Bron : De Morgen Online
Mening : Het is een zeer goede zaak dat het gebruik van illegale drugs gedaald is. Dit wil zeggen dat de acties die ondernomen worden toch wel enig effect hebben. ik ben het eens met de VAD over het feit dat de preventies door moeten blijven gaan, zeker omdat we nu zeker zijn dat het resultaat heeft. Het negatieve is wel dat het cocaïnegebruik niet gedaald is. Misschien is dat een punt waar de volgende preventies zich op moeten toespitsen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2011, 19:41
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
'[...] Preventie blijft noodzakelijk, zegt de Vereniging, want in het Vlaamse uitgaansleven is het druggebruik nog altijd veel hoger en risicovoller dan bij de rest van de bevolking.'

Bron: deredactie.be, 28/03/2011
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...328_Druggebruik

Mening: Natuurlijk is het positief dat er een daling is qua druggebruik in het uitgaansleven van jongeren. Discotheken, fuiven, etc. zijn meestal ook de plekken waar jongeren voor de eerste keer in contact komen met drugs. Laat ons dus hopen dat dit betekent dat minder en minder jongeren er ook effectief mee in contact komen!

Verder heb ik het bovenste zinnetje bijgevoegd om dit alles toch te relativeren. Oké, er is een daling en dat is uiteraard positief maar we moeten met de beide voeten op de grond blijven staan en beseffen dat de situatie nog steeds problematisch is. Preventie-acties moeten blijven gebeuren en verenigingen die zich inzetten tegen druggebruik moeten meer opduiken 'aan de bron zelf' (waarmee ik discotheken en fuiven bedoel) om mensen gewaar te doen worden van de risico's en effecten van dergelijke drugs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th March 2011, 19:51
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
De onderzoeken wijzen uit dat het gebruik van illegale drugs gedaald is en dat vind ik een goede zaak. Het gebruik van cannabis is hetzelfde gebleven, maar het is toch in ieder geval niet gestegen, dus ook over deze cijfers kunnen we tevreden zijn. Het is echter nog steeds nodig om de gegevens te relativeren, zoals men ook in het artikel zegt. Een daling betekent niet dat alle drugs plots uit het uitgaansleven verdwenen zijn. Ze zijn nog altijd aanwezig en jongeren gebruiken deze nog steeds, ondanks deze daling. Preventieve maatregelen zullen dus nog nodig zijn, om deze dalende lijn aan te kunnen houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2011, 10:00
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Zeker niet slecht. Ik denk niet dat een 'Go For Zero' campagne hier van toepassing zou zijn. Op zich heb ik niet veel tegen drugs zolang het maar niet openbaar gebruikt wordt. Dat mensen met hun lichaam doen wat ze willen en als ze hulp nodig hebben, moeten ze hulp krijgen. Ik hoop natuurlijk dat het drugsgebruik blijft dalen en dat jongeren voor ze ermee in aanraking komen er genoeg over geinformeerd worden want ik denk dat de grote reden is dat ze ermee beginnen. Niet te vergeten het grote onderscheid tussen Hard en Soft-drugs
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st March 2011, 10:50
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Goed dat er minder drugs worden gebruikt! Vooral vind ik het goed dat jongeren minder drugs gebruiken bij het uitgaan. 't Is allemaal zo gevaarlijk, zo slecht,... Als we deze daling kunnen verderzetten, dan zal het uitgaansleven vele aangenamer worden voor alle jongeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.