actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2011, 19:59
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Fitnesszaak vrijgesproken van discriminatie

ANTWERPEN - De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft geoordeeld dat de uitbater van fitnesscentrum Better Bodies op het Antwerpse Kiel niet schuldig is aan discriminatie. Het openbaar ministerie had een principiële straf van vier maanden cel en 275 euro boete gevorderd.
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding kreeg in 2005 een tiental meldingen over allochtone kandidiaat-leden die niet werden toegelaten, terwijl blanke kandidaten geen probleem ondervonden. Een praktijktest door de VRT-nieuwsdienst leek dat te bevestigen.

De uitbater ontkende echter dat hij discrimineerde. Hij verklaarde dat hij alleen mensen weigerde die bekend stonden als herrieschoppers. In een voorafgaande burgerlijke procedure werd al geoordeeld dat er van discriminatie geen sprake was en ook de rechtbank deelde vrijdag die mening. De rechter vond het niet bewezen dat hij klanten geweigerd had op basis van hun huidskleur.

De politie had in de fitnesszaak vastgesteld dat er verschillende mensen van allochtone afkomst aanwezig waren en dat er ook op de ledenlijst allochtone namen stonden. Zij verklaarden dat ze zich door de uitbater nooit gediscrimineerd hadden gevoeld. Ook het personeel had daar nooit iets van ondervonden.

bron: standaard.be

Toen ik het eerste deel van het artikel las, begreep ik totaal niet waarom deze zaak vrijgesproken is. Er zijn verschillende klachten en het werd bevestigd in een praktijktest.
Ik ben tegen discriminatie en dus ook absoluut niet racistisch.
Nadat er zeer vaak gevechten ontstonden in het uitgaansleven die telkens hun oorzaak vonden bij jongeren met allochtone afkomst, probeerde ik nog steeds om iedere mens een eerlijke kans te geven. Veel mensen vonden het zeer normaal wanneer er door die incidenten geen enkele allochtone jongeren nog toegelaten werd. Ik zou het niet fijn vinden moest ik nergens nog binnen mogen puur omdat er andere blanke meisjes de sfeer verpestten.
Ik begrijp het ergens wel dat je een bepaalde groep mensen allemaal op dezelfde manier gaat bekijken als je herhaaldelijk problemen hebt met hen.
Maar op zo'n moment zou je toch even wat verder moet kijken en beseffen dat niet iedereen hetzelfde is. Wanneer je zo niet bent maar telkens behandeld wordt alsof je schuldig bent aan al die incidenten, is je motivatie om je wel goed te gedragen waarschijnlijk snel weg.
Iedereen verdient een eerlijke kans.
Als het inderdaad zo is dat de fitnesszaak enkel mensen heeft geweigerd die bekend stonden als herrieschoppers, vind ik het wel oké. Maar dan moet het bewezen zijn of bijvoorbeeld in de zaak zelf gebeurd zijn én moet deze regel voor iedereen gelden.

Laatst aangepast door Sanne.Cocx : 25th March 2011 om 20:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.