actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd January 2016, 12:07
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Boscompensatie zorgde afgelopen jaar voor bijna 100 hectare bos

Boscompensatie zorgde afgelopen jaar voor bijna 100 hectare bos

Het veelbesproken boscompensatiefonds heeft alle centen die afgelopen jaar zijn binnengekomen, ook weer geďnvesteerd, zo laat Minister van Omgeving, Landbouw en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) weten. Goed voor bijna honderd hectare bos erbij.

Het boscompensatiefonds werd in het leven geroepen omdat ontbossen strikt gezien niet mag. Wie een bos rooit, moet dat compenseren door elders bomen te planten of door geld te storten in het fonds.

Aan geld geen gebrek, door de jaren heen werd 8 miljoen euro opgebouwd, maar er gebeurde weinig mee, zo bracht komiek Wouter Deprez enkele maanden geleden aan het licht, omdat het om begrotingstechnische redenen niet kon worden uitgegeven.

Minister Joke Schauvliege (CD&V) laat nu weten dat wat 2015 betreft er alvast géén centen ongebruikt blijven. 'Ik geef zelfs meer uit dan er binnenkwam', aldus de minister die er zo voor zorgt dat de reserve alvast niet groter wordt. Er werd 2,75 miljoen euro in het fonds gestort, en er werden voor 3,2 miljoen euro subsidies aan projecten goedgekeurd voor bebossing. De balans gaat dus voor een kleine 450.000 euro in het rood.

De negentien projecten samen zijn goed voor 93,8 hectare bos dat aangeplant wordt. Ter vergelijking: in 2014 werd er ongeveer 396.000 euro uitgekeerd voor 22,6 hectare.

Nieuw dit jaar is dat ook vzw's, bedrijven of privépersonen het fonds kunnen aanspreken om een deel van de eigen bosplannen mee te financieren. Twaalf van de vijftien aanvragen kregen groen licht.

Bron: De Standaard, 2 januari 2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160101_02045869

Eigen mening: Uiteraard vind ik het zeer goed dat er wel iets gedaan wordt met het geld dat gaat naar het boscompensatiefonds. In eerste instantie vind ik het al een zeer goed initiatief om toe te staan dat er geld gestort wordt in een fonds in plaats van de privépersonen en bedrijven zelf terug een bos te laten aanplanten. Dat laatste lijkt mij gewoon niet haalbaar. Wat mij vooral opvalt is dat er in 2015 veel meer bos is aangeplant dan in 2014. Ik vraag mij af wat de oorzaak is van dit grote verschil, maar begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een zéér positieve stijging. Ik hoop ook dat er dit jaar, in 2016, meer aanspraak gedaan zal worden op het boscompensatiefonds door vzw's, bedrijven en privépersonen. Voor hen kost dit namelijk veel geld en subsidies zijn altijd welkom in dergelijke projecten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.