actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 07:05
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Duizenden spaarders dreigen te verliezen door Electrawinds

De schuldencrisis bij het groenestroombedrijf Electrawinds dreigt duizenden spaarders mee te sleuren via de coöperatieve Groenkracht. Veel van de 4.000 spaarders waren niet op de hoogte van de risico's, zo blijkt uit een rondvraag van De Standaard.

Groenkracht is een financieringsvehikel dat vanuit Electrawinds werd opgericht. Groenkracht haalde geld op bij spaarders en leende dat uit aan Electrawinds via achtergestelde leningen.

Nogal wat spaarders stonden er niet bij stil dat ze geen stukje van een windmolen kochten, maar achtergestelde leningen verstrekten. Als Electrawinds omvalt, krijgen ze hun geld maar terug na de bevoorrechte en de gewone schuldeisers.

Groenkracht is in omvang veel beperkter dan de coöperatie Arco (Dexia), maar omdat de spaarders ongelimiteerd konden beleggen, treft het de coöperanten potentieel veel harder.

‘Mijn echtgenote en ik (beiden 60) hebben voor ruim 81.000 euro – het grootste deel van onze spaarcenten – belegd via Groenkracht’, luidde het getuigenis van H.R. gisteren. Het paar steunde naar eigen zeggen een Belgisch bedrijf dat zuivere energie ontwikkelde en waar gevestigde waarden als Jo Cornu en Johan Vande Lanotte en allerlei overheidsfondsen hun schouders onder gezet hadden.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131203_00870543

Mening:
Er zal een grondig onderzoek moeten gedaan worden om te weten te komen hoe deze zaak precies in elkaar zit. Als de mensen echt niet op de hoogte waren van het risico, vind ik dat schandalig. In dat geval hebben ze deze mensen een mooi idee voorgelegd dat ze niet kunnen waarmaken maar wel in hun eigen voordeel was. Langs de andere kant snap ik niet hoe zoiets kan gebeuren. Als je in zo een groot project stapt, moet je je toch eerst grondig informeren? Je gaat toch niet zomaar al je spaargeld beleggen in iets dat wel mooi klinkt maar waar je toch niet alle details van kent?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.