actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 19:10
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Kvg: “werkzoekende Met Handicap Krijgt Nauwelijks Kansen Op De Arbeidsmarkt”

KVG: “WERKZOEKENDE MET HANDICAP KRIJGT NAUWELIJKS KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT”

Maandag, 02 december 2013

ANTWERPEN (KerkNet/KVG) – Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat de ondersteuningspremie van de Vlaamse Overheid, om tewerkstellingskansen te scheppen voor personen met een handicap, zijn effect mist. Werkgevers zijn van mening dat deze premie enkel verleend wordt aan mensen met een zware handicap, hoewel dit niet het geval is. “Het is noodzakelijk hierover duidelijke informatie te verstrekken.”

Sophie Willekens van KVG-Vorming: “Als Katholieke Vereniging Gehandicapten (KVG) kunnen wij slechts toejuichen dat onderzoekers pleiten voor een betere communicatie vanuit de Vlaamse Overheid naar werkgevers. Maar het echte probleem ligt natuurlijk niet bij die ondersteuningspremie. Personen met een handicap krijgen op de arbeidsmarkt sowieso slechts heel weinig kansen. Een werkzoekende die zijn handicap vermeldt bij zijn sollicitatie, mag nauwelijks rekenen op een gelegenheid om zichzelf te komen voorstellen en bewijzen tijdens een gesprek. Ondersteuningspremie of niet. Zware handicap of niet.”

De Katholieke Vereniging Gehandicapten (KVG) vraagt dat de resultaten van de studie van de Universiteit Gent de aanzet vormen voor een grote sensibiliseringscampagne vanuit de overheid rond het tewerkstellen van personen met een handicap. Sophie Willekens: “Werkzoekenden met een handicap zijn echt wel gemotiveerd om te werken. Maar telkens op een muur van vooroordelen botsen, dat zijn pas ontoegankelijke - en onoverwinnelijke? - drempels in onze maatschappij!”
(Kerknet)

Bron:
http://www.kerknet.be/actua/nieuws_...nieuwsID=118941

Mening:
Ik vind dat mensen met een handicap ook een kans moeten krijgen op de arbeidsmarkt. Ik weet met zekerheid dat bepaalde werkgevers die kansen ook bieden; natuurlijk is dit afhankelijk van het soort werk dat uitgevoerd moet worden. Een man uit onze directe vriendenkring heeft enkele jaren geleden een zwaar ongeval gehad en kon na een maandenlange revalidatie zijn oorspronkelijke job in het bankwezen terug opnemen, eerst halftijds, daarna opnieuw voltijds.
Voor een werkzoekende ligt dit ongetwijfeld anders. Wanneer men in een cv een handicap vermeldt, zullen veel werkgevers kiezen voor een persoon zonder handicap; het aanbod van werkzoekenden is tegenwoordig heel groot. Daarom is het volgens mij een goede beslissing een ondersteuningspremie te geven wanneer bedrijven een persoon met een handicap in dienst nemen.
Ik kan mij goed indenken dat, zoals in het artikel vermeld, de motivatie om te werken bij mensen met een handicap soms hoger ligt dan bij veel anderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.