actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 14:37
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Meer Belgen dan gedacht in armoede, maar voor korte duur

Over een periode van vier jaar (2006-2009) raakte 27,8 procent van de Belgen in armoede. Dat staat in het recentste jaarboek 'Armoede en sociale uitsluiting'. Jobverlies en gezinsverdunning liggen vaak aan de grondslag daarvan. .

Het Centrum OASeS (Ongelijkheid, Armoede, Sociale Uitsluiting en de Stad) van de UAntwerpen publiceert als coördinator van het Vlaams Armoedesteunpunt jaarlijks haar jaarboek. Gemiddeld blijkt 15,3 procent van de Belgen arm te zijn. In Vlaanderen gaat het om 9,8 procent.

Die aantallen blijven ongeveer stabiel, maar de onderzoekers merken dat meer dan een vierde van de Belgen in de periode 2006-2009 in armoede terechtkwam: 15,4 procent was 1 of 2 jaar arm, 12,4 procent was drie of minimaal vier jaar arm. "Een meerderheid kan dus relatief snel terug de eindjes aan elkaar knopen", klinkt het. "Hooggeschoolden, studenten en werknemers kunnen sneller uit de armoede ontsnappen dan laaggeschoolden, werklozen en gepensioneerden."

Hoewel armoede grotendeels stabiel blijft, nam de kinderarmoede wel significant toe: van 15,3 procent in 2005 naar 18,7 procent in 2010.

Andere belangrijke conclusies van het onderzoek zijn dat het sociaal beleid vooral de sterksten beschermt. Hoewel het armoederisico zonder transfers van 15,3 naar 42 procent zou stijgen, komen maatregelen vaak vooral terecht bij wie het al iets beter heeft. Nieuwe banen komen bijvoorbeeld vooral terecht bij gezinnen waar al gewerkt wordt.

Huursubsidies
De onderzoekers bevelen aan dat inkomens tot aan de minimumgrens gegarandeerd worden, en dat er een uitgebreider systeem van huursubsidies komt. "Een iets lager belastingvoordeel voor eigenaars, levert een halvering van de armoedekloof van private huurders op", aldus projectcoördinator Danielle Dierckx.

Bron: De Morgen - http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...orte-duur.dhtml

Mening: Het is uiteraard zeer erg om te horen dat in een land als België nog steeds zoveel armoede voorkomt. Het is wel een opluchting om te zien dat er de meeste Belgen er vrij makkelijk uit geraken. Het feit dat hooggeschoolden, studenten en werknemers sneller uit de armoede ontsnappen dan laaggeschoolden, werklozen en gepensioneerden is vrij logisch. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik vind dat men meer moeite moet doen om deze groep te helpen. De meer voordelige burger wordt al sneller uit de armoede geholpen dan diegenen die echt 'diep in de put zitten'. Dit vind ik uiteraard niet kunnen, het is nodig om iedereen te helpen en dan nog zij die het zwaarst de armoede te verduren krijgen, moeten het eerst hulp krijgen. Ik vind het dan weer wel logisch dat de mensen die moeite doen om uit de armoede te geraken en een job proberen vinden meer hulp krijgen, zij hebben uiteraard een grote 'slaagkans'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2013, 17:03
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik verschiet hier wel van. Ik denk dat veel mensen terecht zijn gekomen in deze situatie door de crisis. Deze zorgde voor veel jobverlies maar ook dat producten veel duurder werden terwijl het loon hetzelfde bleef of zelfs verlaagde. Het is echter wel goed dat de meeste Belgen er vrij snel uit kunnen geraken zonder hier al te lang in te moeten zitten. Ik snap ook dat mensen die gestudeerd hebben op de universiteit of hogeschool sneller werk vinden en minder snel in de armoede terechtkomen. Zij hebben een diploma voor een bepaalde job dus gaan zij sneller aan werk geraken dan iemand die niet heeft gestudeerd. Ik vind dan ook dat mensen die deze opleidingen niet hebben kunnen volgen meer geholpen moeten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.