actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 12:17
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Dode hoek hoofdoorzaak ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers

Dode hoek hoofdoorzaak ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers

In bijna de helft van de ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers speelt de dode hoek een rol. Dat blijkt uit een grondige analyse die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) maakte van 135 ongevallen. Om dodehoekongevallen te vermijden, wil Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) blijvende aandacht voor infrastructuur, opleiding van chauffeurs en verkeerseducatie.

In ons land gebeuren er elk jaar ongeveer vijftig ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers) waarin de klassieke dode hoek (langs de rechterkant van de vrachtwagen) een rol speelt. Elk jaar vallen er bij dat soort ongevallen vijf tot tien doden.

Voor het eerst heeft het BIVV nu een diepte-onderzoek gevoerd naar ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers. Het instituut nam de gegevens uit de gerechtelijke onderzoeken rond 135 ongevallen die op tien jaar tijd gebeurden op gewestwegen in West- en Oost-Vlaanderen onder de loep.

De studie legt een aantal belangrijke oorzaken vast. Fietspaden en kruispunten zijn vaak nog niet veilig. Heel wat vrachtwagenchauffeurs hebben een verkeerd kijkgedrag aan kruispunten, waardoor ze fietsers niet opmerken. En fietsers of bromfietsers denken nog te vaak dat vrachtwagenchauffeurs hen zien.

Minister Crevits stelde de resultaten van de studie maandag voor in een school in het West-Vlaamse Moerbrugge. Die kreeg van Transport en Logistiek Vlaanderen de duizendste les in het kader van de campagne 'veilig op de weg'.

Bron: De Standaard

------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik schrik eigenlijk helemaal niet van het feit dat 'de dode hoek' de hoofdoorzaak is van ongevallen met vrachtwagens. Het is en blijft zeer gevaarlijk dat chauffeurs fietsers en voetgangers niet kunnen zien aankomen. Er moet dus dringend een oplossing komen i.v.m. 'de dode hoek', misschien is het geen slecht idee om een speciale camera te installeren, zodat de chauffeurs toch voldoende kunnen zien. Een dure oplossing, maar het zou jaarlijks wel wat slachtoffers kunnen besparen.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 14th May 2012 om 12:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 13:21
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Het verbaast mij ook niet dat de dode hoek een grote rol speelt in ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers. Dat is niets nieuws, dat wisten we 10jaar geleden ook al. Wat mij wel verbaast is dat hier nog steeds niets aan gedaan wordt.
Net zoals Caroline lijkt het mij handig om eens werk te maken van een soort van camera waardoor de chauffeur "een extra oog" krijgt.
Daarnaast is het zeker ook belangrijk om in scholen te werken rond preventie zodat de zwakke weggebruikers zich ervan bewust worden dat de vrachtwagenchauffeurs hen vaak over het hoofd zien. Een gewaarschuwd mens in er immers twee waard!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 11:26
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
In het middelbaar hebben wij gewerkt rond het onderwerp van de 'dode hoek' en het was zeer confronterend. Héél onze klas paste in de dode hoek van een vrachtwagen... Nu ik zelf met de auto kan rijden, merk ik het bestaan van de dode hoek des te meer op. Het verbaast mij dus niet dat dit de hoofdoorzaak is van ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers. Het bestaan van de dode hoek is een problemen dat al jaren gekend is, en voor elk probleem moet een oplossing gezocht worden. Een camera lijkt me inderdaad een goed idee, als aanvulling daar waar de spiegels onvoldoende zijn.
De 'schuld' ligt echter niet volledig bij de vrachtwagens, ook de zwakke weggebruikers zélf moeten beseffen dat zij zichzelf niet in gevaar mogen brengen. Iedereen moet zich bewust worden van het bestaan van de dode hoek en waar deze zich juist bevindt, zodat niemand zijn eigen leven riskeert als hij in de buurt komt van een rijdende vrachtwagen ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2012, 13:17
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Het wordt hoog tijd dat er meer aandacht wordt geschonken aan bijvoorbeeld goede fietspaden. Als men hier meer aandacht voor zou hebben zouden er minder ongevallen zijn. Kijk maar naar Grobbendonk. Heel wat leerlingen van het KVRI in Vorselaar rijden via Grobbendonk naar school. Vele rijden door 'de Rimboe' (een bos). Elke morgen, middag (op woensdag) en avond rijden daar zo'n hondertal leerlingen door. Als het verschrikkelijk slecht weer is (regen bijvoorbeeld) rijden veel leerlingen via de weg die evenwijdig loopt met het bos omdat men anders vol slijk hangt. Op deze baan zijn spijtig genoeg al enkele accidenten gebeurd met een dode als gevolg. Men heeft al verscheidene keren gevraagd aan de gemeente om een fietspad aan te leggen in het bos zodat men niet vuil uit het bos komt bij slecht weer met als gevolg dat de leerlingen altijd door het bos zouden kunnen gaan. De gemeente ging hiermee akkoord maar tot op de dag van vandaag is er nog steeds geen fietspad. Momenteel gaan er geruchten dat er werk van zal worden gemaakt maar of dit ook zo zal zijn... Eerst zien en dan pas geloven. Als men dus meer zou doen aan de fietspaden etc... zouden er al veel minder doden vallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.