actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2018, 00:28
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
Inwoners boos op kunstenaar die kasteel ‘verpest’

Meer dan vier miljoen mensen bezoeken het elk jaar, en in 1997 werd het Kasteel van Carcassonne uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed. Op de Eiffeltoren na wordt geen enkel monument zo vaak bezocht als het kasteel, maar nu is het volgens de Fransen ‘verpest’.

Van ver lijkt de enorme citadel nu op een soort gigantische schietschijf, en daar is niet iedereen even blij mee. Nochtans is het een poging van de toeristische dienst van Carcassonne om het kasteel nog verder te promoten. Ze spreken van ‘excentrieke concentrische cirkels’ die het erfgoed, maar ook de moderne kunst in het gebied in de verf moeten zetten.

De gele cirkels zijn het werk van de kunstenaar Felice Varini, en van verf is er geen sprake. De gele ringen bestaan uit dunne strips van aluminium. Zo brengt het kunstwerk zeker geen schade toe aan het gebouw.

Volgens heel wat toeristen en locals is het echter ‘lelijk’ en ‘een echte schande’. ‘Historische kunst bevuilen is geen kunst’, schrijft iemand online. Terwijl een ander zich geschokt toont dat de Franse overheid ‘zo’n vervuiling’ zou toelaten. ‘Dit vergalt ons leven. We moeten er de hele dag tegenaan kijken’, zegt iemand aan de radiozender France Info.

Er is ook kritiek op de vaststelling dat het kunstwerk 250.000 euro heeft gekost, terwijl er nog geld nodig is voor het onderhoud van het monument.‘Wat een schande om er tienduizenden euro’s voor te betalen. Het verpest de hele stad.’

Er werd ondertussen al een petitie gestart om de cirkels weer te laten verwijderen. Toch is niet iedereen even kritisch. Sommige bezoekers zijn dan weer echt fan van de cirkels, en de toeristische dienst van Carcassonne is alvast in zijn opzet geslaagd, want zonder de cirkels had je vandaag vast niet over het kasteel gelezen.

Bron: De Standaard - 13/05/2018. Geraadpleegd via http://www.standaard.be/cnt/dmf20180513_03510053

Eigen mening: Ik ben echt één van de grootste kunstliefhebbers en één van de eerste personen die de moderne, experimentele kunst toejuicht. Ik houd ervan dat kunstenaars de grenzen aftasten van wat kan en niet kan. Vreemd genoeg was ik hier zelf even minder enthousiast. In eerste instantie dacht ik dat het om een bewerkte foto ging. (Kijk gerust even via de link). Dat bleek het echter niet te zijn. Ik begreep de reactie van de Franse inwoners ergens wel en was zelf verbaasd omdat het hier toch over Unesco Werelderfgoed gaat. Maar net omdat het zo absurd en lelijk is, vind ik het zelf weer geniaal. De dienst toerisme is alvast in zijn opzet geslaagd: de publiciteit is er wel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.