actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2016, 13:57
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
Gezondheidsraad verdedigt beperking voor bloeddonatie door homo’s

Gezondheidsraad verdedigt beperking voor bloeddonatie door homo’s

‘Het absolute recht van de ontvanger van bloed op de bescherming van zijn gezondheid heeft altijd voorrang op de wil van personen om hun bloed te doneren.’ Dat stelt de Hoge Gezondheidsraad, die daarmee verdedigt dat homoseksuele mannen in sommige gevallen geen bloed mogen doneren.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block presenteerde twee weken terug haar beleidsnota, waaruit bleek dat homo’s voortaan bloed mogen geven als ze minstens een jaar geen seksuele contacten met andere mannen hebben gehad. De manier waarop de huidige levenslange uitsluiting opgeheven wordt, wordt echter niet op gejuich onthaald bij holebi- en transgenderorganisaties.

De Hoge Gezondheidsraad (HGR) wijst erop dat er verschillende situaties zijn waarin iemand geen bloed mag doneren: omdat ze een besmettingsrisico hebben, aan bepaalde ziektes, een tatoeage heeft laten zetten of omdat ze een nieuwe sekspartner hebben. ‘Dergelijke uitsluiting kan een indruk doen ontstaan van discriminatie, of het nu gaat om homoseksuelen of niet’, beseft de HGR.

Ook in andere landen beperking

Toch verdedigt de raad de beslissing om homo’s tot een jaar na hun laatste seksuele contact te weigeren voor bloeddonatie. Ze maken namelijk meer kans op infectieziekten. ‘Het risico op overdracht van hiv ten gevolge van één enkel seksueel contact tussen mannen komt overeen met het risico dat een heteroseksuele man loopt bij seks met 90 verschillende vrouwelijke partners’, schrijft de HGR. Ruim 7 op de 10 mannelijke bloeddonoren bij wie hiv werd vastgesteld, zou het voorbije jaar seks hebben gehad met een andere man.

De raad wijst er ook op dat ook in andere landen een beperking geldt, en sluit zich dan ook aan bij het advies van De Block. ’De HGR vindt een aanbeveling om over te gaan tot een uitsluiting van twaalf maanden ‘aanvaardbaar’.

De raad wil ook dat bloeddonoren zich meer bewust zijn van hun eigen verantwoordelijkheid, en dus geen bloed gaan doneren als dat eigenlijk niet zou mogen. Daarvoor zouden campagnes nodig zijn, aldus de HGR.

Bron: Knack 22/11/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161122_02584939)

Eigen mening: Ik was erg geschokt bij het lezen van deze titel. Ik kon het dan ook niet laten om verder te lezen en hoopte op een goede verklaring voor deze beslissing. Het artikel heeft voor verduidelijking gezorgd maar ik zit nog steeds met mijn mond vol tanden. Vooral het stuk waarin staat dat homo's enkel bloed mogen geven als ze minstens een jaar geen seksueel contact gehad hebben met andere mannen heeft me geschokt. Ik vraag mij af of men dan niet kan testen of het bloed besmet is in plaats van deze regel in te voeren. Er zijn veel mensen die bloed nodig hebben en op deze manier brengt men deze mensen in gevaar. Niet iedereen kan bloed geven en als ze dan ook nog mensen gaan verbieden om bloed te geven gaat de bloed voorraad nog verkleinen. Op deze manier zal het moeilijk worden om iedereen te helpen die bloed nodig heeft.

Laatst aangepast door Evelien.B*lmans : 22nd November 2016 om 14:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.