actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2014, 19:52
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Homans: "Geen verbod op religieuze kentekens voor Vlaamse ambtenaren"

Er komt geen algemene richtlijn om Vlaamse ambtenaren te verbieden religieuze kentekens, zoals een hoofddoek, kruisteken of kepel, te dragen. Dat heeft Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans geantwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Chris Janssens (Vlaams Belang). Verwijzend naar het regeerakkoord zei minister Homans dat ze vertrouwen heeft in de leidend ambtenaren om een neutrale dienstverlening te garanderen.

Eerder deze week kondigde Waals minister Christophe Lacroix (PS) aan dat hij een verbod wil invoeren voor het dragen van levensbeschouwelijke tekenen door Waalse ambtenaren die in contact komen met het publiek. Vlaams Belang-fractieleider Chris Janssens is het eens met de Waalse PS-minister en roept de Vlaamse regering op een gelijkaardig verbod in te voeren.

Maar zo'n algemeen verbod komt er niet, reageerde minister Homans. De N-VA-minister verwees naar de afspraak daarover in het regeerakkoord. Daarin staat dat er gewaakt wordt over de neutraliteit van de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Bedoeling is dat de leidend ambtenaren ervoor zorgen dat met name de ambtenaren die in contact komen met het publiek daar ook aan beantwoorden. "Dus, wij gaan voor neutraliteit en geven de verantwoordelijkheid aan de leidende ambtenaar waar we alle vertrouwen in hebben. Hij moet erop toezien of dat wordt nageleefd of niet", aldus Homans.

VB'er Janssens reageerde teleurgesteld. "De burger heeft recht op neutraliteit, en ambtenaren met een hoofddoek zijn wat ons betreft uit den boze", klonk het.

Bron: De Morgen, 10/12/2014

Dit is natuurlijk een moeilijke kwestie en er kan begrip worden opgebracht voor de beide kanten.

Aan de ene kant ben ik het eens met het idee dat er neutraliteit moet zijn. Ook denk ik dat er nog maar relatief weinig mensen zijn die een kruisteken dragen in België, met uitzondering op de iets oudere bevolking.

Aan de andere kant vind ik het niet zo erg. Moest ik een ambtenaar tegenkomen met een religieus kenteken zou ik er niet echt aanstoot aan nemen. Zolang ze hun job goed doen en ze hun religieuze overtuigingen niet op anderen forceren of dwingen heb ik hier geen problemen mee.

Laatst aangepast door E*ien.Khouri : 10th December 2014 om 20:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.