actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2007, 19:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Seksueel misbruik in sport

Onderzoek doorbreekt taboe over seksueel misbruik in sport


eksueel misbruik en seksuele intimidatie zijn ook aanwezig in de sportwereld, al rust daar nog altijd een taboe op. Tine Vertommen van de Vrije Universiteit Brussel deed onderzoek bij studenten aan de VUB naar seksueel grensoverschrijdend gedrag in de sport, en kwam met pijnlijke cijfers: ongeveer vijf procent van de ondervraagden had ernstig seksueel afwijkend gedrag vastgesteld bij hun coach.



Vertommen, master in de Ethiek, ging na welke gedragingen sporters aanvaardbaar en niet aanvaardbaar vinden van hun coach, en hoe vaak die voorkomen. Daaruit bleek dat liefst 4,9 procent van de ondervraagde vrouwen ernstig afwijkend seksueel gedrag had vastgesteld bij hun coach. Bij de mannen was dat nog meer: liefst 5,6 procent. Wat betreft seksuele intimidatie, de lichtere vorm, antwoordde 24,6 procent van de vrouwen en 15 procent van de mannen dat het hen al minstens een keer was overkomen.


Niet veralgemeend

Eerder deed professor Yves Vanden Auweele hetzelfde onderzoek aan de Katholieke Universiteit Leuven. Ook toen resulteerde dat in onthutsende cijfers: 7,3 procent van de sportende studentes werd ooit al het slachtoffer van seksuele avances van haar coach en liefst 45,6 procent had al eens last van ongewenste seksuele intimiteiten.

Vertommen wijst er wel op dat de cijfers niet veralgemeend kunnen worden naar heel België. "Dat kan je nooit doen met data over seksueel misbruik", zegt ze. "Je weet namelijk niet wat de respondenten verzwijgen." Ze wijst er ook op dat veel slachtoffers vaak niet doorhebben dat er iets fout aan de hand is. "Sommige slachtoffers vertelden: 'De trainer heeft al zo veel voor mij gedaan, dat is toch het minste wat ik kan terugdoen, hij brengt mij naar de top.'", legt Vertommen uit. Vaak beseffen ze het pas jaren later.

Ze hamert er ook op dat de cijfers zeker niet betekenen dat ouders hun kinderen niet meer met een gerust hart naar een sportclub kunnen sturen. "Er is zeker niet meer misbruik in de sport dan in andere contexten", zegt ze, "sporters zijn vaak ook weerbaarder en assertiever."


Meldpunt

Met het onderzoek wil Vertommen wel aantonen dat seksueel misbruik ook in de sport voorkomt, een onderwerp dat zich nog altijd in de taboesfeer bevindt. In ons land is er bijvoorbeeld geen specifieke instantie waar mensen met dergelijke problemen terechtkunnen. In Nederland daarentegen bestaat er wel al een meldpunt, nadat in 1996 drie judoka's er naar buiten kwamen met hun verhaal van seksueel misbruik door hun coach.

Of er ook een meldpunt moet komen in België, is voor Vertommen nog geen uitgemaakte zaak. "Sommige actoren vinden van wel, maar anderen vinden dan weer dat de bestaande structuren even goed ingezet kunnen worden voor deze problematiek", zegt ze. Over het onderwerp wordt alvast gedebatteerd op 27 november in Leuven, op de studiedag van Panathlon Youth (een platform waar jongeren samenkomen om er een standpunt te vormen over problemen in de sport) omtrent seksueel geweld ten aanzien van vrouwen in sport.


Blog DM, 02-11-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2007, 20:16
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
Professioneel ?

Niet zo fijn natuurlijk..., was mijn eerste gedachte bij het lezen van dit artikel. De cijfers vallen behoorlijk tegen. Je zou toch denken dat iemand als coach in z'n professionele context blijft. Toch treedt hij over de grenzen.
Natuurlijk dacht ik dat dat wel eens voorviel, maar zo vaak...

En inderdaad, zo'n zaken zullen waarschijnlijk wel over de hele beroepswereld verspreid zitten. Ik kan me voorstellen dat dit soms ook bij bv. dokters gebeurt, al heb ik daar geen bewijzen van.

Ik vind in ieder geval dat als men een beroep heeft, als men z'n diploma daarvoor gehaald heeft, dat men die naam in ere moet bewaren en dus niet met zulke 'onzuivere' praktijken moet beginnen, want dat brengt volgens mij bij vele mensen toch wel schade toe aan de algemene reputatie van dit beroep. Hierdoor gaan mensen misschien wel angst krijgen...
Als je in je beroep zit, moet je je in je professionele context houden. Basta.
__________________
Bezint eer gij begint.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2007, 23:37
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Schandalig! Ik denk dat dit echt een probleem is in alle beroepsklassen. Via de media zijn er al zaken van ongewenste seksuele intimiteiten aan het licht gekomen: in de modellenwereld, bij raadpleging van gynaecologen, raadpleging bij psychologen, op kantoor,...
Het zijn allemaal situaties waarbij de ene persoon zwakker staat ten opzichte van de andere. Zoiets als iemand ergens voor uitnodigen of op menselijke en vriendelijke manier laten merken dat je persoonlijk geïnteresseerd bent moet kunnen, maar als zoiets uit de hand loopt dan moeten er sancties komen! Zoals in het artikel beschreven staat, zijn seksuele intimiteiten in de sportwereld taboe, maar ik vind dat zoiets moet doorbroken worden door het in de media te brengen. Valt dit trouwens niet onder de wet van de ongewenste seksuele intimiteiten op de werkvloer? (wet van 1 juli 2002). Ook al kaart je een dergelijke situatie aan, dan denk ik dat je als slachtoffer altijd in de zwakste positie staat. Met als gevolg: ontslag, schorsing uit de competitie of dat het slachtoffer zelf opstapt of ontslag neemt. Een spijtige zaak.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2007, 01:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Valerie De Cock
Het zijn allemaal situaties waarbij de ene persoon zwakker staat ten opzichte van de andere. Zoiets als iemand ergens voor uitnodigen of op menselijke en vriendelijke manier laten merken dat je persoonlijk geïnteresseerd bent moet kunnen, maar als zoiets uit de hand loopt dan moeten er sancties komen!

Citaat:
Orgineel gepost door Stefan
Als je in je beroep zit, moet je je in je professionele context houden. Basta.

Geldt datzelfde overigens ook niet voor het beroep van leraar?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2007, 17:56
PieterVanGestel PieterVanGestel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Beerse
Posts: 68
Een coach die zich vergrijpt of zelfs dreigt te vergrijpen aan vrouwelijke sporters ( al dan niet minderjarig) heeft duidelijk een niet proffesionele houding en wil van zijn sporters niet enkel betere sporters maken maar wil er persoonlijk genot uit putten. Zulke mensen zijn niet in staat hun taak proffesioneel en efficiënt uit te voeren. Indien er sprake is van minderjarige sporters is het ook vanzelfsprekend dat die coach pedofillistische neigingen heeft. En mag je die coach gerust klasseren onder de noemer: Mensen met psychische problemen. En die mensen moeten. En die mensne moeten geholpen worden. Pedofielen moeten daar boven op zwaar bestraft worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th November 2007, 08:36
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik vind het absoluut niet kunnen dat een coach/trainer zover kan gaan.. Ik kan reacties van sporters zelf wel begrijpen als ze zeggen: 'hij heeft al zoveel voor mij gedaan, nu kan ik toch wel eens iets terugdoen.', maar ik vind niet dat de coach daar op die manier van mag profiteren. Het is namelijk de taak van de trainer om zijn of haar spelers zo hoog mogelijk te brengen en te zorgen dat ze zo goed mogelijk in hun sport worden!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd December 2007, 17:53
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik schrik hard van deze cijfers. Ik vind het schandalig dat een coach zijn speler/ speelster misbruikt. De coaches maken gewoonweg misbruik van hun machtspositie. De spelers hebben volgens mij schrik voor hun coach te verliezen. De spelers zeggen ook dat ze iets terug willen doen omdat hun coach al zoveel voor hen heeft gedaan. Maar dit vind ik toch op de foute manier. Ik vind ook dat er een meldpunt voor zo een misbruiken moet komen zoals in Nederland. Als sporters toch ergens naartoe kunnen als hij/ zij misbruikt wordt.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th December 2007, 09:49
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik snap niet dat er mensen zijn die dit doen. Ik ben zelf coach en trainster geweest, dus ik kan niet goed om met deze cijfers. Ik heb mezelf een heel jaar ingezet om een ploeg naar een hoger niveau te brengen en de speelsters individueel te verbeteren en ik heb nooit verwacht van iemand om iets terug te doen. Als coach is het je taak om mensen beter te maken,te trainen,enz. De meesten worden hiervoor betaald dus waarom zouden ze dan iets moeten terugdoen? Als er sportmensen zijn die dit denken dan zijn ze geweldig verkeerd. Trainers worden betaald en dat is hun beloning voor hun werk, niets anders.
Ik ben zelf ook speelster en ik heb me nog nooit laten doen door een coach of trainer, nooit! Het is gewoon schandalig dat je van je macht gebruikt maakt en de slachtoffers zouden wat meer 'nee' moeten zeggen. Datgene wat de trainer/coach zegt, is niet altijd het juiste, maar dit denken de meeste wel.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th December 2007, 10:12
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Ik beoefen zelf enkele sporten (voetbal,tennis,lopen en fitness). Ik heb zulk voorval nog nooit meegemaakt. Ik heb vroeger ook bij meisjes gevoetbald en onze trainers waren altijd mannen en er is zoiets nooit gebeurd. Zoiets mag niet in de gedachten komen van de coach, of van welke mens dan ook. Want we zitten hier nu met het voorbeeld van de sport maar ik denk dat dit niet alleen bij de sport zo is. Het zijn schandalige feiten als zoiets voorvalt, deze mensen verdienen dan ook een gepaste straf.
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.