actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2016, 09:47
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Spoedafdelingen kreunen onder alcohol

De spoedafdelingen van de Belgische ziekenhuizen voorzien op oudjaar en Nieuwjaar in extra personeel. In Gent, Leuven en Antwerpen worden extra verpleegkundigen ingeschakeld op de urgentieafdelingen, in Sint-Niklaas staat een tweede ziekenwagen paraat.

De voornaamste reden voor deze extra personeelsbezetting is dronkenschap. Maar alcoholmisbruik is het hele jaar door een verontrustend fenomeen op spoedafdelingen: het aantal patiënten dat daar binnenkomt met een alcoholgerelateerd probleem, bedraagt een op de twintig.

‘De voorbije maanden ging veel aandacht naar het aandeel jongeren’, zegt urgentiearts Paul Calle van het AZ Maria Middelares in Gent, verwijzend naar het bingedrinken, waarbij jongeren in korte tijd grote hoeveelheden alcohol drinken. ‘Maar de grootste groep alcoholpatiënten zit in de categorie 45 tot 65 jaar. Zij zijn ook vaak frequente bezoekers van de spoedafdelingen: sommigen belanden tot tien keer per jaar in het ziekenhuis.’

Toch steeg het aandeel van jonge spoedpatiënten de voorbije jaren, zag student geneeskunde Tim Vanderbauwede. Hij bekeek de patiëntengegevens van de spoedafdeling van het UZ Gent tussen 2002 en 2012. ‘In tien jaar tijd groeide het aantal patiënten jonger of gelijk aan 26 jaar met vijf procent’, zegt Vanderbauwede.

Bron: De Standaard - 26/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161225_02644877

Motivatie: Ik schrik ervan dat er extra personeel moet werken op oudjaar en Nieuwjaar met als voornaamste reden dronken mensen te behandelen. 1 op de 20 patiënten komen binnen om deze reden. Het grootste aandeel van deze mensen zijn jongeren en mensen tussen de 45-65 jaar. Van deze cijfers val ik achterover! Het is oké om met 'oud op nieuw' een glaasje (meer) te drinken, maar ik schrik ervan dat zo weinig mensen hun grenzen kennen. Dat jongeren hun grens niet kennen, kan ik nog begrijpen: ze komen net in het uitgangsleven terecht waar ze bijna elke jongere ziet drinken. Het is dan niet meer dan normaal om zelf mee te drinken. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het niet oké dat jongeren hun grenzen niet kennen, maar begrijp het wel. Volwassenen zijn veel voorzichtiger: ze kunnen verantwoordelijk zijn voor een kind of ze moeten nog naar huis reden,... Vele redenen om na enkele glaasjes te stoppen. Ik denk dat dat het verschil is met jongeren: de enige verantwoordelijkheid die zij hebben, is hun eigen verantwoordelijkheid.

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 26th December 2016 om 10:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2016, 13:05
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik kan me zeker vinden in de mening van Melissa. We zien tegenwoordig al een sterke vooruitgang als we kijken naar dronken met de auto rijden. Jongeren zijn tegen het rijden met de auto als iemand al een glaasje gedronken heeft. Ouderen kijken hier veel minder naar. Wanneer ze één, twee of drie glaasjes gedronken hebben, vinden ze zichzelf nog bekwaam om met de auto te rijden, ook al kan dit zware gevolgen hebben. Ik denk dat de druk onder de jongeren de reden is dat ze niet meer rijden als ze alcohol hebben gedronken. De jongeren zouden deze druk ook moeten uitvoeren als het gaat om alcohol drinken op een feestje. Het comazuipen zou, naar mijn mening, kunnen verholpen worden door een grotere druk door vrienden. Wanneer een generatie hier weer een andere mening over hebben, zal dit sterk kunnen veranderen. Onder het spreekwoord: 'samen uit, samen thuis' zit toch ook een beetje zorg dragen voor elkaar en samen blijven. Een watertje gaan aanbieden wanneer we zien dat een vriend of vriendin al genoeg alcohol op heeft, is bij mijn vriendengroep dan ook geen uitzondering. Wanneer je samen vertrekt, zorg je ook dat je samen thuis komt en wil je niet de ouders van een vriend of vriendin moeten opbellen om te zeggen dat ze je vriend of vriendin in het ziekenhuis kunnen ophalen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2016, 13:14
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Het verbaast me wel dat de grootste groep alcoholpatiënten 45 tot 65 jaar zijn. Ik dacht dat de jonge alcoholgebruikers de ergste drinkers waren. Al blijkt wel dat aantal jonge spoedpatiënten ook fel gestegen is. Vooral tijdens de feestdagen drinkt iedereen wel eens graag een glaasje, maar sommigen kennen geen grenzen. Voor de jongeren zal dat vooral tijdens oudjaar zijn, maar volwassenen tijdens kerst én oudjaar. Jongeren zijn tijdens oudjaar wellicht niet met hun familie op stap, maar met vrienden. Om het nieuwe jaar te starten, drinken ze allemaal wel graag een glaasje of twee, drie en meer. Het ziekenhuizen draaien op volle toeren tijdens de feestdagen en al die patiënten vragen ook om meer personeel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.