actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2015, 17:34
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Medisch winterplan voor daklozen in Brussel van start

Met de start van de winteropvang in Brussel is ook het medische winterplan maandag van start gegaan. Dokters van de Wereld, dat instaat voor het medische luik van het winterplan, maakt zich intussen zorgen over het groeiende aantal vluchtelingen dat deze winter op straat dreigt te komen te staan.

Dokters van de Wereld is voor het negende jaar op rij verantwoordelijk voor het medische luik van het Brusselse Winterplan, dat beheerd wordt door Samusocial. Tachtig vrijwilligers zullen gedurende vijf maanden naar de Brusselse noodopvangcentra trekken om consultaties uit te voeren bij de daklozen.

Hulp broodnodig

Dat medische consultaties bij daklozen broodnodig zijn, blijkt uit cijfers van het vorige winterplan. “Van de 1.736 consultaties die we vorig jaar in Brussel hebben uitgevoerd bij de daklozen, had 7 op 10 geen toegang tot de gezondheidszorg”, zegt verantwoordelijke Nel Vandevannet van Dokters van de Wereld in een persmededeling.

De organisatie wil het medische winterplan aangrijpen om daklozen opnieuw te integreren in het zorgsysteem. “Daarom wordt voor elke patiënt een digitaal patiëntendossier opgemaakt en wordt hij of zij vervolgens medisch en administratief opgevolgd in ons permanente Brussels zorgcentrum”, aldus Vandevannet.

Bezorgdheid groeit

Intussen groeit bij Dokters van de Wereld de bezorgdheid over vluchtelingen die deze winter niet terecht zouden kunnen in de pre-opvang. “Deze mensen, waaronder een aanzienlijk deel kinderen en vrouwen, komen verzwakt en vaak ziek aan in ons land. Vanuit medisch opzicht is het onverantwoord deze mensen buiten te laten slapen. Wij hopen dat het beleid zijn verantwoordelijkheid neemt en werkt aan voorzorgsmaatregelen voor deze winter”, besluit Vandevannet.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151116_01972986

Mening:
Ik ben blij om dit artikel te lezen. Ik heb zelf enkele weken als vrijwilliger gewerkt met daklozen in Turnhout. Daar ging het om een vijftigtal mensen die op één dag tijd moesten gecontroleerd worden op de griep en eventueel medicatie moesten krijgen. Dat duurde slechts 10 minuten per persoon en er werkten twee dokters mee. Ik kan me inbeelden dat een actie op deze schaal in de hoofdstad voor duizenden daklozen en vluchtelingen zonder opvang heel wat meer werk en inspanning vergt. Hier gaat het om volledige consultaties, het aanmaken van een medisch dossier en eventueel bieden van medisch advies. Ik heb ongelooflijk veel respect voor de vrijwilligers die zich achter zulke projecten zetten en zij verdienen het om eens in de kijker te staan.

Laatst aangepast door Toon.V*nHoof : 16th November 2015 om 17:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.