actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2016, 09:58
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Veelvuldig gebruik sociale media verhoogt kans op depressie

Overmatig gebruik van sociale media door jongeren verhoogt de kans op depressie, blijkt uit nieuw onderzoek.

In vorige studies werd al gekeken naar de mogelijke schadelijke invloed van het veelvuldige gebruik van sociale media op de mentale gezondheid. Zo bleek uit een onderzoek eerder dit jaar dat het overmatige gebruik van sociale media tot slaapstoornissen kan leiden, een andere studie linkte de slechte slaapkwaliteit aan een grotere vatbaarheid voor angst en depressie.

De nieuwe studie werd uitgevoerd door wetenschappers van de Pittsburgh School of Medicine aan de Universiteit van Pennsylvania. Er werd nagegaan of er een rechtstreekse link is tussen een toegenomen gebruik van sociale media, platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr en Pinterest, en de ontwikkeling van depressie.

Hoge indicatoren
De onderzoekers ondervroegen 1787 jongeren en jong-volwassenen tussen 19 en 32 jaar. Zij hadden eerder aangegeven dat ze gemiddeld 61 minuten per dag en 30 keer per week met sociale media bezig zijn. Van de deelnemers aan de studie bleek een kwart "hoge" indicatoren te vertonen die wijzen op depressie.

De deelnemers die hun sociale media het vaakst per week checkten, hadden 2,7 keer meer kans om een depressie te ontwikkelen in vergelijking met hen die de sociale media het minst checkten.

Leegte opvullen
Hoofdonderzoeker Lui yi Lin waarschuwt voor overhaaste conclusies rond oorzaak en gevolg. Aan de ene kant kan het zijn dat veelvuldig gebruik van sociale media depressief maakt, maar "het kan ook dat mensen die al depressief zijn, vaker op sociale media te vinden zijn om hun leegte op te vullen," zegt Lin.

"Het is vooral belangrijk dat jongeren door artsen worden aangespoord om de sociale media op een voor hen positieve manier in hun leven in te lassen, en ze weg te leiden van een meer problematisch gebruik", zegt arts Brian Primack.

Sommige sociale mediaplatforms hebben zelf al preventieve maatregelen ingelast. Zo zal Tumblr bij een zoektocht naar info rond de tags 'depressie' of 'suicide' een boodschap uitsturen - Alles in orde? - en links geven naar instanties die kunnen helpen.

Van depressie wordt verwacht dat het in 2030 de meest voorkomende aandoening zal zijn in hoge-inkomenslanden.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...depressie.dhtml
Eigen mening: De meeste jongeren vandaag de dag spenderen heel veel tijd met het checken van sociale media en het posten van berichten en foto's. Wanneer je iets plaatst op een sociaal medium heb je ook vaak al een idee in je hoofd van de reacties die gaan komen. Echter zijn de reacties die je krijgt niet altijd wat je gehoopt had, en dit kan ervoor zorgen dat je je ongelukkig voelt. Daarnaast worden op sociale media vaak enkel positieve berichten gedeeld en 'mooie' foto's geplaatst. Hierdoor gaan jongeren volgens mij ook denken dat anderen een fantastisch leven hebben met enkel en alleen geluk en dat maakt de jongeren dan weer ongelukkig.
Zoals je hierboven kan lezen ben ik er echt van overtuigd dat sociale media jongeren heel ongelukkig kunnen maken en zeker ook depressief.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 25th March 2016 om 10:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 12:50
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Sociale media verhoogt kans op depressie

Amina heeft gelijk als ze zegt dat ze ervan overtuigd is dat sociale media mensen depressief en ongelukkig kan maken. Persoonlijk ben ik hier ook van overtuigd. Hoeveel mensen zitten niet hopeloos te wachten op een privébericht van die ene persoon, op de bevestiging van een vriendschap, op een reactie bij een foto ... ? Als de verwachtingen anders zijn dan de realiteit lijkt het mij niet meer dan normaal dat mensen hier ongelukkig van worden. Het is ook erg moeilijk om niets te verwachten, want onze maatschappij heeft als kenmerk dat het zich laat leiden door verwachtingen.
Het is daarom belangrijk om een evenwicht te zoeken tussen het virtueel en het reëel omgaan met mensen. Het is belangrijk om tussendoor ook eens buiten te komen, want daar worden mensen wel gelukkig van. Al is het natuurlijk niet vanzelfsprekend om iedereen hiervan te overtuigen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2016, 13:07
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
sociale media en depressie

Ik ben het ook eens met de mening van Amina. Iedereen checkt constant de sociale media, want bijna iedereen loopt met een smartphone op zak. Dit zorgt ervoor dat iedereen zich gaat vergelijken met anderen. Iedereen trekt foto's van alles wat ze doen. Gaan we bijvoorbeeld eten op restaurant, dan trekken we een foto van ons bord. Iedereen plaatst alleen nog maar mooie foto's van op vakantie of op restaurant etc. Zo kunnen we ons nogal snel slecht voelen. De jongeren denken nogal snel dat deze mensen alleen maar een goed leven hebben en zich nooit slecht voelen of een slecht moment hebben. Meestal voelen de mensen die mooie foto's plaatsen zich vaak ook slecht. Ikzelf betrap mij daar ook wel eens op dat ik mezelf vergelijk met anderen en dan voel ik mij ook wel eens ongelukkig. Ik leer mezelf dat beetje bij beetje af, want zo slecht heb ik het nu ook niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.