actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2016, 14:14
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
Vakbonden schieten voorstel Torfs af: 'We stoppen niet met staken'

De oproep van KU Leuven-rector Rik Torfs aan de vakbonden om een half jaar tot een jaar niet te staken, wordt niet positief onthaald. 'Gaat de regering dan ook een tijdlang geen maatregelen nemen waardoor wij niet moeten staken', reageren de bonden in Het Laatste Nieuws.

Opnieuw een staking. Zucht. Heel wat mensen reageerden vrijdag op die manier toen de spoorbonden een nieuwe stakingsdag aankondigden. Op 31 mei - pal in de examens - dan nog. Rik Torfs, rector van de KU Leuven, vindt het niet kunnen. “Iedereen kan wel iemand pijn doen, als hij of zij dat wil. Maar het is daar het moment niet voor”, zegt hij. 'Er waren de aanslagen, we zijn een broeihaard van terroristen, economisch wil het niet vlotten en Brussel is in slechte staat. Het zorgt ervoor dat het buitenland met veel medelijden naar ons landje kijkt.'

En dus zou het volgens Torfs beter zijn om even niet te staken. 'Een halfjaar tot een jaar. Want ik denk dat we nu beter even solidair zijn en het collectieve belang op het eigenbelang laten primeren. We leven in tijden dat er veel jaloezie heerst. Dat is eigenlijk spijtig. In moeilijke momenten zou het anders moeten zijn. Solidariteit uit het hart: noem me naïef, noem me sentimenteel, maar ik geloof echt dat het kan.'

De vakbonden hebben een duidelijk antwoord klaar voor Torfs: neen. 'Zal de regering dan een halfjaar tot een jaar geen maatregelen doorvoeren, zodat wij niet verplicht worden om te staken', vraagt ABVV-woordvoerster Gina Heyrman zich af. 'Zijn oproep is nobel, maar Torfs kijkt alleen naar ons. Terwijl wij net reageren op een beleid dat nefast is voor onze samenleving. Richt u dus ook tot het beleid, meneer Torfs.'

De christelijke vakbond ACV denkt er net zo over. 'Torfs vergeet één essentieel element: staken gebeurt niet lichtzinnig. De mensen voelen zich bekocht door de regering en ze hebben het gevoel dat er niet naar hen wordt geluisterd.'

Bron: De Standaard, 23-05-2016
weblink
Eigen mening:

De boodschap van Rik Torfs is goed beargumenteerd. Zijn redenen voor deze ‘aanvraag’ zijn valabel: “ik weet dat jullie het moeilijk hebben, maar in deze tijden zou het beter zijn het gevoel van collectiviteit aan te spreken”. – “Njet. Niks van da, rectorke. Dan moet de regering maar betere maatregelen treffen.”

Ik kan beide partijen goed begrijpen. Ik kan me absoluut vinden in de mening van Rik Torfs en verwacht al de buitenlandse headliners over ons kleine landje. Het lijkt ook zo simpel om op dit moment te staken: ja, er is veel fout gelopen, ja, er kan veel beter, maar denk je dat de regering dat niet weet? In 'normale' omstandigheden pleit ik zelf ook voor dergelijke maatregelen (al was ik uiteraard zelf niet bij het sociale overleg).

De vakbonden begrijpen? Ja, maar moeilijker. “Staken gebeurt niet zo simpel.” Waarom komt het dan over bij de modale Belg van wel? Een leuke verlofdag is de laatste jaren vooral een verbitterde dag geworden waar een hele samenleving verplicht wordt het werk neer te leggen (openbaar vervoer, blokkeren van snelwegen…).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.