actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 19:11
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
“We hebben migratie nodig”

Unizobaas Karel Van Eetvelt heeft in De Zondag een pleidooi gehouden om de migranten die toestromen op te nemen in onze economie. «In verschillende sectoren is de vraag naar arbeid groter dan het aanbod», klinkt het.

Volgens Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van ondernemersorganisatie Unizo, zouden we de stroom aan migranten een waardevolle plaats in onze samenleving kunnen geven door ze in te schakelen in onze economie. «Zo kunnen ze een toegevoegde waarde creëren», stelt hij in het interview met de krant.

De wet van vraag en aanbod

De Unizo-topman benadrukt daarbij duidelijk het verschil tussen de vluchtelingenstroom en gezinshereniging. «Deze situatie is anders. De vluchtelingen zijn vaak hooggeschoold en hebben aardig wat geld», klinkt het. Verder stelt hij dat onze economie migratie nodig heeft. «In verschillende technische en technologische sectoren is de vraag naar arbeid groter dan het aanbod. Ofwel vertrekken die bedrijven naar het buitenland, ofwel vullen we die leemte met migranten», legt Van Eetvelt uit.

«Vluchtelingenstroom biedt kansen»

Ook de Nationale Bank (NBB) vindt dat de vluchtelingenstroom kansen biedt. Die stroom zal volgens de NBB een kleine 10.000 extra mensen op arbeidsleeftijd opleveren. «Hoe gering dit ook lijkt, dit kan een interessant arbeidsaanbod vertegenwoordigen», klonk het bij Jan Smets, de directeur van de NBB.

«Uiteraard is er ook een budgettaire kostprijs, denk maar aan onderwijs, opvang, begeleiding… Maar dit kan een investering zijn waaraan onze economie in de volgende jaren extra behoefte zal krijgen door de vergrijzing», besluit hij.

Bron: metrotime.be (6/12/15)

Eigen mening: Ik ben het niet helemaal eens met meneer Van Eetvelt. Hij zegt dat er veel jobs zijn die nog steeds open staan en dat de migratie deze kan opvullen. Ik hoor toch veel op het nieuws dat er weer een hondertal mensen hun werk kwijt zijn. Waarom kunnen zij het niet opvullen? En waarom zijn er dan nog steeds veel mensen die geen job hebben. Op het einde vormt hij een probleem dat blijbaar niet zo groot is want het is blijkbaar een investering, al die kosten die er nog bij komen. Ik spreek dan over opvang, school, financiële hulp etc. Hij zegt dat het een investering is maar volgens mij ziet hij het kosteplaatje dan toch niet zo groot. Volgens mij kan onze staat dit zelfs niet allemaal betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.