actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 11:03
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Naar het rusthuis? 25.000 euro borg a.u.b.

Naar het rusthuis? 25.000 euro borg a.u.b.

Inwoners van het Limburgse Hechtel-Eksel die naar een rusthuis willen, moeten een borg van 25.000 euro betalen aan het OCMW. Zo niet, neemt het OCMW automatisch een hypotheek op hun huis.

Het Belang van Limburg maakte het nieuws bekend. Aan de krant benadrukt het OCMW dat die borg noodzakelijk is, omdat de gemeenschap anders moet opdraaien voor de kosten.

"Onzin", vindt Johan Truyers van de studiedienst van seniorenvereniging OKRA. "Onderzoek heeft uitgewezen dat maar een klein percentage van de rusthuisbewoners de rekeningen niet betaalt. Hier verplichten ze mensen borg te betalen, nog voor er sprake is van eventuele financiële problemen. Dat is onwettig. En dus stappen we naar de rechter."

Zowel de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) als Zorgnet-Icuro heeft geen weet van andere OCMW's die er gelijkaardige praktijken op nahouden. "Ik denk dat het om een heel uitzonderlijke situatie gaat", zegt VVSG-woordvoerder Piet Van Schuylenbergh.

"Een rusthuis kan aan zijn bewoners een borg vragen van maximaal een maand verblijfskosten, ongeveer 1.500 euro. Wat het OCMW van Hechtel-Eksel doet, is in strijd met de wet."

Bron:
De Morgen, 7/12/2015, http://www.demorgen.be/binnenland/n...a-u-b-b0f4440c/

Mening:
Desondanks het artikel gaat over één gemeente, vind ik het belangrijk om er aandacht aan te besteden. Langs de ene kant vind ik het niet meer dan normaal dat de financiële situatie van de rusthuisbewoners bekeken wordt. Dit om de garantie op correcte betalingen te kunnen garanderen. Dat dit risico gedekt wordt door een bedrag van 25.000 euro (of door een hypotheek op uw huis) vind ik overdreven de pan uit swingen. Deze beslissing, die in strijd is met de wet, moet naar mijn mening zo snel mogelijk aangepast worden, zodat het voor de huurder betaalbaar blijft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2015, 11:32
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Nicolai schrijft in zijn mening dat hij hoopt dat de besproken beslissing snel wordt aangepast zodat het betaalbaar blijft. Ik hoop dat ook, maar of het dan nog betaalbaar blijft betwijfel ik. Onlangs was in de krant verschenen dat de prijs om in een rusthuis te verblijven ongeveer met dertig procent is gestegen. Mijn grootmoeder heeft enkele maanden geleden besloten om naar een rusthuis te gaan. De prijs die ze hiervoor maandelijks moet betalen is enorm. Deze prijs kan niet elke persoon betalen. Hierdoor zullen vele bejaarden niet de nodige zorg krijgen dat ze nodig hebben. Dit aantal zal alleen maar stijgen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat in de toekomst de rusthuisfacturen onbetaalbaar zullen worden. Deze prijsstijging komt grotendeels door de besparingen van de Vlaamse overheid. Er moet dus dringend aan de alarmbel getrokken worden of de situatie zal alleen maar verslechteren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2015, 15:32
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik sluit mij bij de gegeven meningen aan. Dit is inderdaad maar één voorbeeld, maar ik ben bang dat dit niet lang bij één voorbeeld zal blijven. De zorg voor mensen kost steeds meer geld. Terwijl het iets is dat altijd zal nodig zijn. Vele mensen hebben deze zorg nodig. En door de hoge kosten lopen veel mensen deze zorg mis. Niet iedereen is kapitaal krachtig genoeg om deze grote bedragen neer te tellen. IK ken veel mensen die in de zorg staan. En ik hoor ze vaak zeggen dat de kosten om zorg te krijgen alleen maar stijgen. Terwijl deze mensen steeds minder tijd hebben om de juiste zorg te kunnen geven. Dit komt een groot deel door de bezuinigingen van de overheid. Terwijl deze bezuinigingen heel veel gevolgen hebben. Niet alleen maar voor de kostprijs, maar ook voor de zorgen die mensen krijgen. Deze is aan het veranderen door tijdsgebrek, te weinig geld, ... Persoonlijk vind ik dit niet kunnen. Mensen hebben het recht op een goede zorg. En door de prijzen alleen maar hoger te leggen, gaan minder mensen de nodige zorg kunnen krijgen. Dit zou niet mogen. En ik vrees dat dit in de toekomst alleen maar erger gaat worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.