actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2015, 08:47
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Agenten krijgen quota voor alcoholcontroles opgelegd tijdens Bob-campagne

Om de doelstelling van 250.000 alcoholcontroles tegen 25 januari te halen, is elke politiepatrouille in de zone Bruno tijdens de Bob-campagne verplicht om 15 alcoholcontroles per shift uit te voeren. Dat schrijft de Franstalige krant ‘La Dernière Heure’.
Advertentie
Agenten krijgen quota voor alcoholcontroles opgelegd tijdens Bob-campagne

Ondanks de extra inzet door de verhoogde terreurdreiging moet de politie tijdens de Bob-campagne, die nog loopt tot 25 januari 2016, 250.000 alcoholcontroles uitvoeren, schrijft La Dernière Heure. In de politiezone Bruno, die de Brusselse gemeentes Schaarbeek, Evere en Sint-Joost-ten-Node omvat, zijn er bovendien dagelijkse quota opgelegd. En uit een interne nota die de Franstalige krant kon inkijken blijkt ook dat de agenten dagelijks aan hun oversten moeten rapporteren over die controles.

De vakbonden zijn erg kritisch over die verplichting. Vincent Gilles van VSOA Politie is niet te spreken over het systeem. ‘De quota in de zone Bruno zijn geen geïsoleerd geval. Dit is het resultaat van een hypocriet beleid dat aan het politieapparaat vraagt om meer dan 2 miljoen alcoholcontroles per jaar uit te voeren, zonder daarvoor de middelen te voorzien’, klinkt het.

Bron: DS, 6 december 2015

Mening:
Ik heb een verdeelde mening over bovenstaand artikel. Enerzijds vind ik het enorm goed dat er een dagelijkse quota is opgelegd aan de politie om alcoholcontroles te houden. Zone Bruno, die de Brusselse gemeentes Schaarbeek, Evere en Sint-Joost-ten-Node omvat, is redelijk groot waardoor het behalen van de quota misschien vergemakkelijkt wordt. Het lijkt mij geen onhaalbare doelstelling om 15 alcoholcontroles per agent per shift uit te voeren. Doordat mensen er zich bewust van zijn dat de politie alcoholcontroles op frequentere basis gaat uitvoeren, zullen ze misschien bewuster drinken als ze ergens naartoe gaan met de wagen.

Anderzijds vind ik het een beetje erg dat er een vaste quota moest worden opgelegd aan de zone Bruno om alcoholcontroles uit te voeren. Naar de feestdagen toe, en eigenlijk het hele jaar door, zouden er in mijn ogen veel verkeersongevallen voorkomen kunnen worden door mensen te sensibiliseren om enkel nuchter plaats te nemen achter het stuur. Naar mijn mening zouden alcoholcontroles dan ook één van de prioriteiten moeten zijn van de politie en niet iets waar ze verplicht een aantal controles per shift voor moeten uitvoeren.

Daarnaast vind ik het redelijk hypocriet dat de zone Bruno verplicht 250 000 alcoholcontroles moet uitvoeren tegen 25 januari zonder hiervoor over de nodige middelen te beschikken. Als men zone Bruno deze quota oplegt, vind ik het wel zo eerlijk om hen ook voldoende middelen ter beschikking te stellen om deze controles uit te voeren.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 6th December 2015 om 08:59.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2015, 14:27
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Rechtzetting

Uiteraard heb ik het in mijn laatste paragraafje niet over de zone Bruno specifiek, maar wel over de politie meer algemeen. Mijn excuses voor de verwarring! 250 000 alcoholcontroles laten uitvoeren in de zone Bruno alleen zou namelijk een beetje absurd zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2015, 17:03
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik kan mij helemaal vinden in wat Z*ë aanhaalt. Soms zie je wel mensen die heel wat drinken en vervolgens gewoon de wagen instappen. Je hoort regelmatig over ongelukken die veroorzaakt worden door iemand die dronken achter het stuur zat. En vaak houdt diegene die gedronken heeft, het minste over aan het ongeluk. Het moet zo frustrerend zijn voor de slachtoffers om te weten dat als die persoon niet gedronken had, er waarschijnlijk niets gebeurd was. Je hoort mensen ook vaak zeggen dat er toch geen controles zijn. Daarom denk ik ook dat als er meer controles zijn, mensen minder snel dronken achter het stuur kruipen. Ik ben wel blij dat er momenteel onder de jeugd vaak een regeling is om altijd een BOB te hebben. Binnen een groep jongeren wisselen ze elkaar af om BOB te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.