actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 09:08
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Rechter oordeelt dat pesten bij legeropleiding hoort

Een collega-militair op zijn bed vastbinden, zijn mond snoeren, zijn haar afscheren en hem insmeren met schoensmeer is volgens het hof van beroep in Antwerpen geen pestgedrag. Het hof oordeelde dat dergelijke praktijken bij een opleiding in het leger horen en sprak de drie “pesters” vrij. Dat staat vrijdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Een 18-jarige man uit Leopoldsburg die een opleiding tot officier gestart was, werd op 7 mei 2009 op de militaire campus Safraanberg in Sint-Truiden door negen medestudenten op zijn bed vastgebonden. Ze snoerden zijn mond dicht en schoren z’n haren af. Ten slotte werd de man ingewreven met scheerschuim en schoensmeer.

De drie hoofddaders werden in eerste aanleg tot drie maanden cel met uitstel veroordeeld. Maar twee van hen gingen in beroep tegen die uitspraak. Het Antwerpse hof van beroep heeft hen nu vrijgesproken. “De feiten moeten gekaderd worden binnen de context van een militaire opleiding. Het gaat niet om een ernstige krenking of aantasting van de menselijke waardigheid”, staat in het arrest.

Het slachtoffer beraadt zich met zijn advocaat over eventuele verdere stappen.



04-12-2015
Bron: Belga
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151204_02003949


Eigen mening
Dat de rechter hiermee akkoord gaat snap ik niet. Het is niet omdat je in een opleiding zit die vrij hard is en fysiek en mentaal veel van je vraagt dat het goed is om deze personen te pesten. Men kan zeggen dat hoort bij de opleiding om ze hard te maken, maar maakt dit excuus dit goed?
Ik begrijp dat deze persoon een aanklacht heeft ingediend ik zou net het zelfde doen. Een opleiding volgen betekend niet je vrijheid opgeven en fysiek veranderd worden door je 'leerkrachten'. Iemand vastbinden aan het bed zonder toestemming of iemand zijn haar afscheren is zeer extreem zeker als deze persoon er niet mee toestemt. Dit gaat me veel te ver.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2015, 12:00
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Thumbs up

Ik vind het erg dat hij zijn jongensdroom zomaar opgeeft. Mijn vraag is of het echt om pesten ging. Ik zie pesten meer als één persoon systematisch en herhaaldelijk geviseerd wordt door steeds dezelfde personen. Hiermee keur ik het absoluut niet goed wat ze gedaan hebben met hem. Toch denk ik, als je in het leger komt, dat je in je achterhoofd moet houden dat je gedoopt wordt. Er komt een tijd, bij elke kadet, dat je 'getest' wordt door middel van een doop / ritueel. In het leger kom je ten slotte voor hetere vuren te staan. Hoort dit allemaal niet een beetje bij het leger? Dit artikel roept bij mij de vraag op: "Als je hier niet tegen kan, wat ga je dan doen als je gefolterd wordt door de vijand?". Deze zaken kan je eenmaal niet stoppen. Persoonlijk heb ik veel meer problemen de vernederend dooprituelen om bij een studentenvereniging te mogen horen. Waarom moeten deze altijd zo vernederend en denigrerend zijn? Dit bevordert de groepsgeest absoluut niet. Het verschil met de dooprituelen van het leger en die van de hogescholen is dat je bij hogescholen vernederd wordt voor meestal een groot publiek. Bij het leger blijft dit onder de korpsleden. In dit geval hebben ze het wel gefilmd, maar zolang ze dit niet verspreiden, is er niets aan de hand.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.