actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2015, 08:27
Toon.A*rts Toon.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Duitse jager betaalt grof geld om uitzonderlijk grote olifant te mogen doden

Drie maanden na het schandaal met ‘Leeuw Cecil’ staan dierenliefhebbers opnieuw op hun achterste poten door een jachtschandaal in Zimbabwe. Dit keer is een Duitse jager de schuldige. De man betaalde naar verluidt zo’n 52.000 euro om een van de grootste olifanten in Zimbabwe te mogen doden. Natuurbeschermers en safarigidsen zijn in rouw door de dood van het prachtige dier.

De prachtige olifant werd neergeschoten op 8 oktober, tijdens een privéjacht in het Gonarezhou National Park in Zimbabwe. De jager, een Duitse welgestelde man die 60.000 dollar (of zo’n 52.000 euro) over had voor zijn trofee, was vergezeld van een lokale gids die in het gebied gekend staat om zijn gave om extreem grote olifanten te vinden. Kort na het fatale schot werd een foto genomen met het dode dier, en die foto ging onmiddellijk de wereld rond. Liefhebbers roemden de Duitser meteen omdat hij ‘de grootste olifant uit dertig jaar jacht’ had neergeschoten.

Natuurbeschermers en safarigidsen daarentegen zijn in diepe rouw. De olifant was uitzonderlijk en had moeten gespaard worden, zodat iedereen hem eens in levende lijve had kunnen zien, klinkt het. ‘Uitzonderlijke olifanten zoals deze moeten tot het nationaal erfgoed behoren, zodat ze niet kunnen worden doodgeschoten. Maar in dit geval hebben we collectief gefaald om een prachtig dier te beschermen’, schreef Anthony Kaschula, een man met een safaribedrijf in Gonarezhou, op Facebook.

Voorlopig is er maar weinig geweten over het dier. Volgens internationale media was de olifant tussen de 40 en 60 jaar oud en was hij voordien nooit eerder gezien in het Gonarezhou National Park. Men vermoedt dat de olifant vanuit Zuid-Afrika kwam, aangezien het Kruger Park in Zuid-Afrika natuurlijk overloopt in het Gonarezhou National Park. Zijn slagtanden bewezen door hun grootte en gewicht (zo’n 54 kilo) alvast dat het om een uitzonderlijk dier ging. ‘Er zijn het voorbije jaar vijf of zes olifanten met grote slagtanden neergeschoten, maar geen enkele was zo groot als deze’, vertelt Louis Mulle van de Zimbabwe Professional Hunters & Guides Association. ‘Wellicht wist de jager pas na zijn schot dat het om zo’n uitzonderlijk dier ging.’

De Duitser was speciaal naar Zimbabwe gekomen om tijdens een trip van 21 dagen ‘The Big Five’ neer te schieten: een olifant, een luipaard, een leeuw, een buffel en een neushoorn. Volgens zijn gids was de jacht volledig legaal. ‘Mijn klant heeft niets verkeerds gedaan. Ik weet wat dierenliefhebbers zullen zeggen. Ja, het was een oude olifant, een uitzonderlijk exemplaar. Maar in al die tijd heeft hij zich verschillende keren kunnen voortplanten. Bovendien is dit een goede zaak voor Zimbabwe en de lokale bevolking, want jagers geven duizenden dollars uit terwijl ze hier zijn.’

Eigen mening: Als de jacht verboden is, vind ik dat er geen uitzonderingen moeten gemaakt worden ook al is het voor 52.000 euro.
Zo'n prachtige dieren moeten niet worden afgeslacht voor het vermaak van mensen. Ik vind dat er beter toezicht moet worden op het schieten en het al het geld dat er in gemoeid is. Het gaat hier alleen maar om het geld te doen en niemand heeft ook aan de dieren gedacht.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151016_01922245
geraadpleegd op 16-10-2015 8:26
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2015, 15:09
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Uitzonderlijk grote olifant gedood.

Mijn mening sluit volledig aan bij de mening van Toon. Deze uitspraak uit het artikel heeft mij wel geschokkeerd 'Mijn klant heeft niets verkeerds gedaan. Ik weet wat dierenliefhebbers zullen zeggen. Ja, het was een oude olifant, een uitzonderlijk exemplaar. Maar in al die tijd heeft hij zich verschillende keren kunnen voortplanten. Bovendien is dit een goede zaak voor Zimbabwe en de lokale bevolking, want jagers geven duizenden dollars uit terwijl ze hier zijn.'
Deze uitspraak zegt enorm veel over op welke manier deze mensen naar dieren kijken. Als je het zo ziet, is een moordenaar dan eigenlijk ook niet altijd een misdadiger. Als iemand een man of vrouw vermoord dat al kinderen heeft, en hij/zij er geld voor gegeven heeft, doet hij niets fout. Dit klinkt cru, maar is exact hetzelfde als de uitspraak over het artikel. Ik schaam mij diep in de plaats van de mensen die zo over dieren denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.