actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2015, 09:57
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Studenten hebben nood aan objectieve informatie over studierichtingen

Brochures over opleidingen hangen te vaak een onvolledig beeld op, zo meent de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) na een grondige blik te hebben geworpen op het aanbod studiebrochures. 'Het gaat te veel om reclame en niet om objectieve informatie.'
Over maatregelen rond studievoortgang vind je in driekwart van de gevallen niets terug, over het aantal eerstejaars of de verhouding tussen het aantal studenten en het aantal docenten lees je (haast) nergens iets en zes op de tien studiebrochures zwijgen zedig over de te verwachten studiekosten, zo leerde de VVS uit onderzoek van 81 brochures waarmee universiteiten en hogescholen hun aanbod presenteren.

'Het gaat te veel om reclame en niet om objectieve informatie', betreurt Bram Roelant, de voorzitter van de VVS. 'Dat is het gevolgd van een financieringsysteem waardoor de instellingen proberen meer studenten binnen te halen dan hun concurrenten. Met een beleid dat het beste beoogt voor de jongere heeft dit niets te maken.'

De VVS stelt daarom meer uniformiteit en minimale criteria voor waaraan de brochures moeten voldoen. Alleen zo kan de aspirant-student ze als vergelijkingsbasis gebruiken. 'Het gaat om wetenschappelijke instellingen. Als ze claims doen, moeten ze die ook bewijzen', aldus Roelant.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150322_01592910
Eigen mening: Voor ons is het nog niet lang geleden dat we hebben moeten kiezen. Ik herken dit probleem. Je weet niet wat je nu juist moet verwachten. Dit is zeer spijtig, je moet aan een opleiding met volle goesting beginnen en er bijna zeker van zijn dat je hier echt je beroep van wil maken.
In de middelbare scholen zijn ze vaak toch wel bijna twee weken bezig met het 'kiezen' van een studierichting. Het zou leuk zijn als ze dit konden omzetten in praktijk, dat de kinderen op voorhand bijvoorbeeld 5 opleidingen mogen kiezen die ze graag eens zouden volgen. In die 2 weken zouden ze dan telkens 2 dagen een andere opleiding gaan volgen. Op deze manier komen ze toch al iets meer te weten over verschillende opleidingen. Natuurlijk heb je dan het kostenplaatje en dergelijke nog niet, daar kunnen ze tijdens een opendeurdag meestal wel achter komen.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 23rd March 2015 om 10:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2015, 20:07
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Ik ben van mening dat een toekomstig student over de nodige informatie moet beschikken. Hieronder versta ik persoonlijk de te totaal verwachtte studiekosten, de inhoud van de richting, afstudeerrichtingen, ... Ik vind niet dat het relevant is de toekomstige student de verhouding tussen docenten en studenten mee te delen in onder andere infobrochures. Als de student daar echt informatie over wil ontvangen voordat hij/zij de studie aanvangt is er nog steeds de mogelijkheid hiernaar te vragen op bijvoorbeeld een opendeurdag.
Het belangrijkste bij het maken van de studiekeuze blijft nog steeds: "Wil ik dit doen voor de rest van mijn leven?". Ik vind dat er in de middelbare school nog meer rond gewerkt moet worden. Momenteel zijn er namelijk veel studenten die na één jaar van de opleiding twijfels krijgen en veranderen van richting, zoals ik. Ik denk dat dit vermeden kan worden door in het middelbaar op regelmatige basis te vragen naar de toekomstige studierichting van de leerlingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.