actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2015, 16:53
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Vlaamse arbeidsmarkt kleurt internationaal

Vlaamse arbeidsmarkt kleurt internationaal

Het aantal werknemers van buitenlandse herkomst neemt in Vlaanderen spectaculair toe. Tegelijk is er een sterke daling van het aantal werkenden bij de ‘autochtone Belgen’.

Het multiculturele karakter van de Vlaamse arbeidsmarkt blijkt uit een rapport van de Vlaamse overheid en het onderzoeksinstituut Steunpunt WSE uit Leuven. In Vlaanderen is ruim 18 procent van de bevolking in de beroepsleeftijd (tussen 18 en 65 jaar) van ‘buitenlandse herkomst’. Het gaat om iedereen die een andere dan de Belgische nationaliteit heeft (of heeft gehad), of van wie een van de ouders een niet-Belgisch paspoort heeft (gehad).

Die groep was in 2013 730.100 mannen en vrouwen sterk, liefst 132.200 meer dan in 2009. De toename was het grootst bij de niet-EU’ers (+81.800), maar ook het contingent Europeanen is tussen 2009 en 2013 flink gestegen (+50.400). Tegelijk is de beroepsbevolking met een ‘Belgische herkomst’ - met Belgische nationaliteit en ouders met de Belgische nationaliteit - flink gekrompen: -72.000. Dat is vooral te wijten aan de vergrijzing in Vlaanderen.

Die trend zal alleen maar toenemen, stelt het rapport.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150320_01589118 (geraadpleegd op 20/03/2015)

Mening:
Het aantal werknemers van buitenlandse herkomst neemt in Vlaanderen spectaculair toe. Deze trend zal alleen maar toenemen volgens het rapport. Ik sta hier weigerachtig tegenover. Is deze buitenlandse groei wel goed? Dat moet toch nadelen hebben voor de Belgen? Tegenwoordig is het niet meer gemakkelijk om aan een job te geraken. Deze stijging van het multiculturele arbeidsmarkt komt dat volgens mij niet ten goede.
Uiteindelijk geeft deze internationale groei ook iets positief weer. Het geeft aan dat we minder weigerachtig staan tegenover buitenlandse mensen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2015, 14:44
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Vlaamse arbeidsmarkt kleurt internationaal

Ik ben een beetje ontdaan over dit bericht want er is nog steeds een hoge werkloosheidsgraad in België en dit vooral bij de schoolverlaters en ouderen. Verder is er ook de arbeidsparadox in ons land die we niet zomaar uit het oog mogen verliezen en die er helemaal niet zo rooskleurig uitziet. Er zijn heel veel werklozen, maar anderzijds ook veel knelpuntberoepen die niet of nauwelijks worden ingevuld. Ik vind het dan ook een beetje zonde dat de beleidsmakers hier niet meer aandacht aan besteden. De cijfers waarbij jongeren aan het werk zijn onder hun niveau zijn onthutsend. Bijgevolg maak ik mij hier dan ook echt zorgen over, dit omdat wij in theorie volgend jaar kunnen beginnen solliciteren. Anderzijds toont dit artikel wel aan dat het stilaan beter begint te gaan met onze economie en dat er meer arbeidskrachten nodig zijn door de stijgende vraag van de consumenten. Anderzijds moet de regering misschien nog verder hun subsidies en plannen uitwerken omtrent het tewerkstellen van ouderen. Zij mogen niet vergeten worden en zijn belangrijker dan wij denken, ook al zijn zij vaak niet mee met de technologische ontwikkelingen. Het is dan ook goed dat de maatregelen omtrent werkloosheid met bedrijfstoeslag (nieuwe term voor brugpensioen) worden verstrengd en dat er actief werk wordt van gemaakt dat deze mensen ook nog aan de slag kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.