actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2015, 16:07
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Mobiele woning in de tuin oplossing voor zorgbehoevende bejaarde?

De Vlaamse overheid investeert in een project waarbij senioren en andere zorgbehoevenden opgevangen worden in mobiele mantelzorgwoningen. Dat zijn modern ingerichte wooncontainers die bijvoorbeeld geplaatst worden aan de woning van een familielid. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
Enkele zorgorganisaties en ondernemers werken samen aan het concept. De Vlaamse overheid investeert enkele honderdduizenden euro. In de komende maanden zal worden uitgezocht wat de meest efficiënte manier van werken is en welke stappen er gezet moeten worden, bijvoorbeeld inzake vergunningen en regelgeving.

De mobiele mantelzorgwoning wordt al gebruikt in het buitenland, onder meer in Nederland. Vorig jaar werden daar een 30-tal complete mantelzorgwoningen en 100 tot 200 kleinere containers geplaatst.

"Als je in je eigen huis woont, of in het woonzorgcentrum, heb je wel je eigen spullen bij je, maar vaak niet de juiste zorgomgeving. Bijvoorbeeld als je gevallen bent en niet meer rond kan stappen in je kamer, kan zo'n tijdelijke oplossing hulp bieden. Je moet niet uit je eigen vertrouwde omgeving, maar je kan wel op de juiste manier verzorgd worden tot je genezen bent", zegt Lieve Apers van het Agentschap Ondernemen aan het VRT-radionieuws.

"Tijdelijke oplossing"

"Het gaat altijd over een tijdelijke oplossing", benadrukt Apers. Zorgbehoevende ouderen zouden door de mobiele woningen langer in de omgeving van hun familie kunnen blijven. Maar het is niet enkel bedoeld voor senioren, iedereen die een tijdelijke nood heeft aan zorg, zou erop beroep kunnen doen.

De mobiele woningen worden ingericht naargelang de specifieke noden van de persoon die erin verblijft. Ze kunnen heel snel geplaatst en weer weggehaald worden. De wooncontainers zouden ook een oplossing kunnen zijn om de groeiende wachtlijsten in de rusthuizen terug te dringen.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening

Ik denk dat dit een oplossing kan bieden voor mensen die bijvoorbeeld geopereerd zijn en tijdelijk dagelijkse hulp nodig hebben. Mensen kunnen het dan inrichten als een plek waar ze zich thuis kunnen voelen. Een voordeel hierbij is dat de container kan aangepast worden aan de specifieke noden van de persoon in kwestie. Zo zou iemand die in een rolstoel zit geen problemen ondervinden om zich te verplaatsen. Ik benadruk wel dat ik het belangrijk vind dat dit gebruikt zou worden als tijdelijke oplossing. Het lijkt me ook, zoals gezegd in het artikel, een goede manier om de wachtlijsten in de rusthuizen terug te dringen. Wel denk ik dat het voor ouderen moeilijk is om eerst van hun huis naar een tijdelijke verblijfplaats te moeten, om nadien weer te verhuizen naar een rusthuis of serviceflat. Het idee lijkt me op zich wel haalbaar, al zullen er nog wel heel wat praktische zaken uitgewerkt moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2015, 15:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Mobiele woning voor zorgbehoevende bejaarden?

Over het algemeen vind ik het, net zoals E*ize al aangaf, een goed idee. Door de toenemende vergrijzing van de bevolking zullen er steeds meer zorgbehoevende bejaarden voorkomen. Er is op dit moment al te weinig plaats om iedereen op te vangen, wat zal er gebeuren binnen 10 jaar? Het concept 'mobiele woning' vind ik al een goed begin. De kunst is nu om bejaarden en hun familie hiervoor warm te maken. Niet iedereen, zeker de schoonfamilie die er eveneens mee te maken heeft, staat te springen om een bejaarde man/vrouw op te vangen in de tuin. Ze ervaren het eerder als een last. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben, maar ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. Wat ik mij ook afvraag is de omvang van het kostenplaatje dat eraan vasthangt. Ik kan mij voorstellen dat zo'n mobiele woningen niet goedkoop zijn en dat er voldoende exemplaren aangekocht moeten worden. Ik denk dat het belangrijk is dat er voldoende en eerlijk gecommuniceerd wordt naar de consument toe over de praktische zaken en de theorie achter het 'mobiele woning' model. Als iedereen er het nut van inziet is de kans groot dat het positief zal uitpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.