actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2011, 16:21
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Extra controle op bussen en trams De Lijn in Antwerpen

Extra controle op bussen en trams De Lijn in Antwerpen

De Lijn zal de komende dagen extra controleurs meesturen op bussen en trams die in Antwerpen langs Borgerhout rijden. De maatregel komt er nadat woensdagavond voor de derde maal in enkele dagen tijd een bus werd aangevallen door relschoppers.

De Lijn Antwerpen is in staat van verhoogde waakzaamheid na de incidenten van het voorbije weekend en woensdagavond. "We willen zowel onze bestuurders als de passagiers een hoger veiligheidsgevoel bieden tijdens hun doortochten door Borgerhout", aldus woordvoerster Nathalie Duerinck. "Vandaag en allicht ook de komende dagen zullen er dan ook extra controleurs worden ingezet op onze bussen en trams in Borgerhout".

Woensdagavond hadden gefrustreerde jongeren op de Turnhoutsebaan een bus bekogeld met vuilnis en stoelen. De oorzaak van het incident zou de voetbaltopper tussen FC Barcelona en Real Madrid in de finale van de Spaanse beker zijn geweest. De bus raakte erg beschadigd, maar er vielen geen gewonden.

Zaterdagavond hadden jongeren in Borgerhout al een bus tegengehouden en vervolgens een politiepatrouille aangevallen. Ook zondag was er iets verderop, in Berchem, een incident met een bus van De Lijn. Toen smeten enkele spelende jongeren een zijruit in met een steen. (belga/sps)

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...Antwerpen.dhtml

Eigen mening:
Dit is een belofte die zo vaak wordt gedaan door De Lijn. Ik vraag me af hoe lang de controles zullen duren. Er gebeuren de laatste jaren steeds meer incidenten op de bus of tram, maar toch wordt er niet echt iets ondernomen. Van zodra het weer rustig is op de bus of tram, zal de controle waarschijnlijk weer afnemen en kan het spelletje weer opnieuw beginnen. Geweld kan gewoon niet. Strengere en blijvende controle zou dus zeker moeten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2011, 20:41
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Het is een goede zaak dat De Lijn extra controles gaat doen op de bussen en trams in Antwerpen. Zoals Kristof al aanhaalt, zal deze extra controle echter niet lang duren. Wanneer het weer wat rustiger wordt en er gedurende een bepaalde periode (men spreekt slechts over een paar dagen) geen rellen meer zijn geregistreerd, zal deze controle snel weer geschrapt worden. Ik zit regelmatig op de bus van Geel naar Antwerpen of Maaseik, maar heb gelukkig nog nooit problemen ondervonden. Bijgevolg heb ik ook geen ‘angst’ om de bus te nemen. Ik kan me wel voorstellen dat, wanneer je al wel problemen gehad hebt op de bus of tram, die controles een veiliger gevoel geven. Ze zouden sowieso opgedreven moeten worden. Ze zijn er veel te weinig. Ik heb het zelf nog maar eenmaal meegemaakt. Dus: meer controle voor meer veiligheid!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st April 2011, 22:46
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Het klopt volgens mij ook dat er niet veel van die beloofde 'extra controles' in huis is gekomen. Reizigers moeten nu vooraan opstappen om zwartrijden te voorkomen, maar als er geweld ontstaat op de bus, staat de chauffeur er nog altijd alleen voor. Ook al is het niet tegen hem persoonlijk, dan moet hij het nog steeds in zijn eentje oplossen.
Daarom denk ik dat het niet enkel nodig is voor de veiligheid van de reizigers of om de algemene orde te bewaren, maar vooral voor de veiligheid van de chauffeurs, welke nog altijd collega's zijn van de mensen die hierover zullen moeten beslissen.
Drijf de controle op, voor de veiligheid van iedereen. Hierdoor zullen ook meer jobs gecreëerd worden, waardoor je eigenlijk twee vliegen in één klap slaat.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd April 2011, 09:06
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik ben het volledig eens met de anderen, wanneer de Lijn beloftes maakt komen zij deze vaak niet echt na. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het feit dat je altijd je vervoersbewijs moet tonen aan de chauffeur en vooraan moet instappen. Dat heb ik in al de tijd dat ik de bus neem nog maar één keer moeten doen. In Wallonië daarentegen was de controle daarop wel zeer streng...Daarnaast vind ik het jammer dat er altijd eerst iets moet gebeuren in België vooraleer men maatregelen gaat nemen. Is dat de juiste manier van werken? En inderdaad niet alleen de reizigers moeten beschermd worden maar ook zeker de chauffeurs aangezien deze mensen toch wel de meeste tijd op een bus doorbrengen. Ik ben dan ook voorstander van constante controles. Ik wil hier nog even bij vermelden dat ik het jammer vind dat er controles nodig zijn. Waarom kunnen sommige mensen tegenwoordig niet meer een bus nemen zonder moeilijk te doen? Dan zou het voor iedereen veel gemakkelijker zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.