actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2011, 13:34
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
10 km/u trager, maar 2 min tijdverlies

Citaat:
10 km per uur trager en maar 2 minuten tijdverlies
Coca-Cola bespaart fors met verplichte snelheidsbegrenzing

De vrachtwagens van Coca-Cola bewegen zich voortaan verplicht met 80 in plaats van 90 kilometer per uur over onze snelwegen. Dan verbruiken ze minder en gaat de CO2-uitstoot omlaag.
De Coca-Cola-vloot telt in België zo'n tweehonderd vrachtwagens. Die tuffen dagelijks over de wegen om drankencentrales, supermarkten en horecazaken te bevoorraden. Samen is dat goed voor zo maar eventjes 28.000 kilometer per etmaal. Het hoeft geen betoog dat die rode frisdrankbrigade weegt op het milieu.

‘Daar wilden we iets aan doen', zegt woordvoerster Liesbeth Denys. ‘Want Coca-Cola draagt het milieu hoog in het vaandel. Eerder maakten we onze blikjes al lichter om zo materiaal uit te sparen. Nu is het transport aan de beurt. Na een proefproject in Hasselt en Gent stelden we vast dat een vrachtwagen die op de snelweg 10 kilometer per uur trager rijdt liefst 15 procent minder CO2 uitstoot en 10 procent minder verbruikt. Reden genoeg dus om de chauffeurs te verplichten hun voet wat van het gaspedaal te halen.'

Minder stress

En die chauffeurs luisteren. ‘Binnenkort gaan we onze vrachtwagens begrenzen op 80 per uur, dan kúnnen ze niet anders. Maar nu dat nog niet het geval is, respecteren ze de regel inderdaad. Hoe we dat weten? We kunnen dat zien. De vrachtwagens worden gevolgd door een computersysteem. Niet om de hardrijders op de vingers te tikken. Wel om ze te coachen, bij te sturen, zodat ze leren zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden.'

‘Iets waar ze zelf ook voordeel uit halen. De chauffeurs die deelnamen aan ons proefproject waren duidelijk zeer relaxed. De enige extra stress die er nog kan zijn, is dat ongeduldige chauffeurs toeteren omdat het te traag gaat. Daar hebben we ook iets op gevonden. We plakken op de laadklep achteraan grote stickers met het waarom van die 80 per uur. Zo snapt iedereen het hopelijk.'

In andere landen zie je zulke projecten ook al eens opduiken. Maar de kans dat de Vlaamse transportwereld het voorbeeld volgt, is volgens Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen zeer klein. ‘Dat gaat ook niet. Coca-Cola verzorgt zijn eigen transport en moet niet opboksen tegen de concurrentie. Een zelfstandige die beslist zijn vrachtwagens trager te laten rijden, blaast zijn eigen zaak op. Want binnen de transportwereld geldt nog steeds dat de klant zo snel mogelijk zijn product van plaats A naar plaats B wil brengen.' Het tijdverlies valt volgens Coca-Cola best mee. ‘Dagelijks twee minuten per vrachtwagen. Nauwelijks het vermelden waard.'

De Standaard 21 mei 2011
http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=VR3AF616


Heel goed dat Coca-Cola aan het milieu denkt, maar denkt het bedrijf niet eerder aan zijn portemonnee en aan de besparingen?
Natuurlijk staat 'het milieu hoog in het vaandel dragen' goed in de kranten en is het goed voor hun imago...
Dus ze besparen én komen positief in de media met milieuvriendelijkheid?
Win-win! Geef die pr-agent opslag!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2011, 14:59
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik vermoed net als Lien dat het imago van het bedrijf én de besparingen ook wel zullen meespelen in de beslissing om groener te worden.
Desalniettemin is het een mooi initiatief en helpt het effectief. Ik kan er dus alleen maar achter staan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2011, 12:03
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Natuurlijk denkt een bedrijf eerst aan zijn eigen imago. Waarschijnlijk waren ze eerst op zoek naar dingen waar ze op konden besparen. En zo hebben ze toevallig ontdekt dat het ook milieuvriendelijker is. Gratis reclame toch?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2011, 12:32
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Ik ga volledig akkoord met onderstaande reacties. Goed van Coca Cola dat ze aan het milieu willen denken. Als dit voor hen dan gratis reclame oplevert dan is dat in mijn ogen niet meer dan een goede bijkomstigheid voor het bedrijf. Ze zullen hierdoor ook waarschijnlijk wel extra kosten hebben. Hopelijk lezen pr-managers van andere bedrijven dit bericht ook, en zet dit hen aan het denken om eventueel hetzelfde te doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd May 2011, 23:09
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik vind het een goed initiatief van Coca- Cola om iets te doen voor het milieu. Meer aandacht voor het milieu is altijd nodig.

Toch maak ik mij de bedenking of het door de maatregel van Coca- Cola om maar 80 kilometer per uur te rijden op de snelwegen niet meer onveiligheid gaat creëren op bepaalde plaatsen. Het is nu al moeilijk door de vele vrachtwagens op onze autosnelwegen. Nu rijden de meeste ook al sneller dan 100. Als daar dan opeens vrachtwagens gaan tussenrijden die maar maximum 80 gaan rijden, gaan we dan niet naar een onveilige situatie van vrachtwagens die elkaar constant gaan voorbijsteken?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 16:11
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Inderdaad, een mooi initiatief van Coca-Cola. Maar we moeten ook even stilstaan bij de eventuele gevolgen ervan. Net zoals mijn collega zegt is het misschien wel zo dat we de autosnelwegen steeds onveiliger maken. Elke vrachtwagen zal willen inhalen en dit zal het verkeer ophouden waardoor het gevaarlijker wordt op de weg. Ze zouden beter auto's maken/kopen die minder CO2 uitstoten. Maak deze aantrekkelijk van prijs en dan zou dit probleem pas opgelost zijn.
Ik moet wel zeggen dat dit bedrijf zeker en vast niet alleen commercieel ingesteld is wat ik zeker weet te appreciëren. Maar je weet ook dat één bedrijf weinig is en dat er nog zullen moeten volgen wat niet altijd zo evident is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 18:50
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik vind het ook een mooi initiatief! Alleen moeten we wel opletten dat ze ook weer niet te traag gaan rijden omdat er dan wel een gevaarlijke situatie komt. 80 op de autostrade is echt niet snel.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een mooi initiatief is. Het is algemeen geweten dat je met je snelheid niet super veel tijd kan inhalen. Als je maar 2 minuten verliest als je 10km/u trager rijdt? Het is dus een mooie manier om te werken aan het milieu.

Maar ik wil wel benadrukken dat het ook voor gevaren kan zorgen de snelheid verlagen op de autostrade. Daarnaast is het ook goed voor Coca Cola dat zij het wel doen, maar als de rest niet volgt? Dan gaat op zich de uitstoot niet super hard veranderen!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2011, 18:58
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Het is een mooi initiatief van Coca - cola om oog te hebben voor het milieu. Ik had het artikel al eens gelezen en de eerste gedachte die bij me op kwam was dat coca cola nu een zeer goede naam zal krijgen.
Vele mensen die dit artikel lezen zullen nu zoiets hebben van ooh goed, Coca - Cola staat mee in voor het milieu terwijl ze weten dat deze stunt en heel wat extra geld opbrengt. Hierbij staan de consumenten dan weer niet stil.
Net zoals alle andere, stel ik mij ook de vraag of dit geen gevaar is voor het verkeer? Er zijn inderdaad al zoveel auto's op de baan en wanneer iedereen trager gaat rijden, zal dit voor opstoppingen zorgen en misschien wel voor bruusk remmen met ongevallen als gevolg.
De actie is een dubbeltje op zijn kant!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd May 2011, 19:10
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Net als Lien denk ik dat inderdaad Coca-Cola mooi twee vliegen in één klap neerslaat. Toch kan ik niet ontkennen dat het een goed idee is. ‘Spread the word’ zou ik zeggen. Als alle bedrijven over deze kennis beschikken dat ze kunnen besparen door 10 kilometer per uur minder te rijden en hierdoor aan hun groene imago werken dan zullen we dit hopelijk snel genoeg merken aan de daling in uitstoot.

Dus laten we hopen op enkele serieuze veranderingen op dit vlak!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th May 2011, 11:26
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 58
Hoewel het op eerste zicht een mooi initiatief lijkt denk ik niet dat het zo een geweldige vooruitgang is. Denk maar al al de momenten dat je gefrustreerd raakt als twee vrachtwagens elkaar voorbijsteken en heel de weg blokkeren. Dit zal nu meer voorkomen door de minieme snelheidsbeperking. Ik sluit me dus zeker aan bij de mening van alaerts.diewert. Ik denk ook dat het beter is om milieuvriendelijke vrachtwagens aan te kopen of roetfilters te plaatsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.