actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2011, 11:20
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Vandalen kosten De Lijn fortuin

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft in 2010 een pak meer geld moeten uitgeven aan het herstellen van beschadigingen ten gevolge van vandalisme en graffiti dan het jaar ervoor. Het gaat om een stijging met 44 procent.

De cijfers komen van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). In 2010 liepen de kosten voor het herstellen van beschadigingen door vandalisme op tot 610.924 euro, in 2009 ging het om 423.189 euro. Een record is het echter niet, want in 2008 moest De Lijn nog 680.000 euro ophoesten voor herstellingen aan bussen, trams en bushokjes. Tien jaar geleden liepen de kosten niet hoger op dan 270.000 euro.

Vorig jaar werden er in totaal 216 meldingen geregistreerd van vandalisme en graffiti, met 78 processen-verbaal tot gevolg.

Bron: www.gva.be

Eigen mening: Ik schrik niet van deze cijfers. Ik ga zelf met het openbaar vervoer naar school, en wat je soms tegenkomt op de bus is abnormaal. Stoelen en wanden die volgeschreven zijn met de meest onvriendelijke woorden, handvaten die ontbreken, kauwgom onder praktisch elke stoel.... Spijtig genoeg is dit niet zo makkelijk te controleren, de buschauffeur kan vanuit zijn positie ook niet alles zien. Ik zou niet meteen een oplossing kunnen verzinnen, maar volgens mij wordt het dringend tijd dat De Lijn met een oplossingsstrategie voor de dag komt, want dit is echt dom, weggegooid geld!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2011, 13:05
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Schandalig! Er moet absoluut een nultolerantie komen. Als een buschauffeur mensen in zijn bus betrapt op vandalisme, dan zou hij hier eigenlijk meteen op moeten reageren. Ik kan me wel voorstellen dat dit niet eenvoudig is. Vandalen gaan natuurlijk onopvallend te werk. Als ik de dag van vandaag buschauffeur zou zijn, dan zou ik zelfs schrik hebben om mensen naar hun voeten te geven. De Lijn is de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws gekomen. Denk maar aan geweld, diefstal, vechtpartijen, ruzies,...
Als iemand toch betrapt wordt op vandalisme, dan moet deze persoon een enorm hoge boete krijgen. Volgens mij is dit de enige oplossing die effectief kan werken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2011, 18:20
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Vandalisme is iets dat nooit goed valt te praten. Maar als je naar sommige Lijn chauffeurs hun rijgedrag kijkt, valt dat meestal ook niet goed te praten! Sommige chauffeurs rijden echt als gekken. Maar zoals al vermeld is, moet er dringend een oplossing gezocht worden voor het 'vandalismeprobleem'.Het zou natuurlijk wel helpen dat de politici er zich ook is wat mee zouden moeien i.p.v. ruzie te maken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2011, 22:54
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
De meeste buschauffeurs kunnen inderdaad niet rijden, maar dat lijkt me een andere discussie

Citaat:
Orgineel gepost door EvelienBroeckx
Als een buschauffeur mensen in zijn bus betrapt op vandalisme, dan zou hij hier eigenlijk meteen op moeten reageren.


Het lijkt me onmogelijk voor de buschauffeur om dit zo strikt op te volgen. Het enige dat hij/zij kan doen is door de intercom afroepen dat ze er mee moeten stoppen. De bus aan de kant zetten en uit het chauffeurskotje stappen om zelf de confrontatie aan te gaan lijkt me geen goed plan. Alle reizigers worden daar ongeduldig van en het lokt waarschijnlijk agressie uit.

Een andere oplossing is misschien het systeem van de 'bijrijder' op elke bus invoeren. Dat er steeds minimum één extra persoon in de bus rond kan lopen om toezicht te houden op de reizigers.
('toezicht houden' het lijkt alsof ik het over kinderen heb, triestig is het, zeker als je weet dat het absoluut niet enkel kinderen zijn die zich met zulke streken bezig houden.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.