actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2015, 22:10
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
'België mag niet besparen op defensie'

Ons land moet zijn belofte om meer te investeren in defensie hard maken. Dat schrijft de Amerikaanse ambassadrice in een opmerkelijke open brief in De Standaard en La Libre Belgique.
'We kunnen het ons niet permitteren te besparen op onze collectieve verdediging', schrijft Denise Campbell Bauer, sinds augustus 2013 de Amerikaanse ambassadrice in België. 'Gezien het huidige onzekere veiligheidsklimaat, onder andere aan Europa's oostelijke en zuidelijke buitengrenzen, is het belangrijker dan ooit om blijk te geven van een gedeeld engagement voor onze toekomstige gezamenlijke defensie'.
twee decennia van besparingen op defensie is België nu één van de NAVO-leden die minst aanNa meer dan defensie besteden
Campbell Bauer stipt aan dat België een 'sterke reputatie' heeft als een betrouwbare NAVO-bondgenoot, met 'cruciale bijdragen' in Afghanistan, Mali en als lid van de coalitie tegen Islamitische Staat. De harde cijfers vertellen echter een ander verhaal, voegt ze er meteen aan toe: 'Na meer dan twee decennia van besparingen op defensie is België een van de NAVO-leden die het laagste percentage van het bruto binnenlands product aan defensie besteden.'
De ambassadrice herinnert eraan dat ons land vorig jaar op de NAVO-top in Wales plechtig mee beloofde meer te investeren in veiligheid. 'Wij moedigen België aan om zijn uitgesproken belofte van Wales om in defensie te investeren na te komen, als het zijn nieuwe strategie bepaalt die de lijnen uitzet voor de komende vijftien jaar.'
Ze erkent dat meer investeren in defensie niet makkelijk is in een klimaat van besparingen, 'we kennen die problemen ook in de Verenigde Staten'. Maar los van de strategische noodzaak, stipt Campbell Bauer aan dat defensie-investeringen ook de bredere economie kunnen stimuleren. 'Merk op dat ook werknemers profiteren van defensie-investeringen, want die stimuleren de innovatie, wat leidt tot nieuwe bedrijven en banen in heel het land.'
Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) heeft begrip voor de kritiek. 'Het is geen geheim dat ik solidariteit met onze partners belangrijk vind. Op dit moment werken we in de regering hard aan een strategisch plan, waarbij ik mijn partners in de regering oproep om deze open brief niet zomaar naast zich neer te leggen', klinkt het vanuit Tunis, waar de minister op werkbezoek is. 'Door het gebrek aan conflicten dicht bij ons hebben we onze veiligheid jarenlang als vanzelfsprekend beschouwd. Nu beseffen we dat veiligheid niet gratis is. Als je er wilt blijven op inzetten, moet je daarvoor dus duidelijke keuzes durven maken.'
Bron: De Tijd
LETTERLIJK De open brief van de Amerikaanse ambassadrice
Persoonlijke mening: Ik vind het een heel moeilijk vraagstuk. Moet het leger meer budget krijgen of niet en wat is hun takenpakket?
'Door het gebrek aan conflicten dicht bij ons hebben we onze veiligheid jarenlang als vanzelfsprekend beschouwd. Nu beseffen we dat veiligheid niet gratis is. Als je er wilt blijven op inzetten, moet je daarvoor dus duidelijke keuzes durven maken.'
Door dit artikel heb ik een nieuwe en ruimere blik gekregen op het Belgische leger. Er moet volgens mij opnieuw geïnvesteerd worden in het leger. Zoals in het artikel aangegeven is veiligheid als vanzelfsprekend geworden, maar veiligheid is niet gratis, daar staat een prijskaartje tegenover. Er zijn volgens mij drie belangrijke redenen om te investeren in het leger:
1) Het leger moet instaan voor onze veiligheid en moet ons beschermen tegen terreurbewegingen en andere gevaren.
2) Werknemers profiteren van defensie-investeringen, want die stimuleren de innovatie, wat leidt tot nieuwe bedrijven en banen in heel het land.'
3) Het leger moet parraat staan voor humanitaire hup in zowel binnen- als buitenland.
Verder moet België zich aan de afspraken houden, ons land heeft vorig jaar op de NAVO-top in Wales plechtig beloofd meer te investeren in veiligheid. Afspraken moet je nakomen.
Ten slotte Ook al zitten we in budgettaire moeilijke tijden, moet er geïnvesteerd worden in het leger. Of wel heb je een leger dat de problemen van vandaag en morgen kan aanpakken en investeer je genoeg, anders is het weg gegooid geld. Maak een duidelijk plan met visie op, met concrete taken en doelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.