actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2012, 18:51
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Kinderen vervuilde stadslucht laten ademen, komt overeen met kinderen laten roken

Luchtvervuiling verlaagt ademhalingscapaciteit stadskinderen met 17 procent

Blootstelling aan luchtvervuiling door het verkeer tast de groei van de longen van kinderen aan en doet hun ademhalingscapaciteit met 17 procent dalen. Dat schrijft de Sunday Times op basis van een Brits onderzoek waarvan de resultaten volgende maand in Amsterdam voorgesteld zullen worden.
'Kinderen vervuilde stadslucht laten ademen, komt overeen met kinderen laten roken', steekt professor Jonathan Grigg van het Royal London Hospital van wal. 'Kleine vervuilde luchtdeeltjes komen via de longen in het bloed en zorgen voor verschillende ontstekingen. Bij kinderen zorgen ze voor een verminderde longgroei en -functie.'

Voor het onderzoek werd slijm uit de longen van 34 kinderen uit Oost-Londen en dat van 66 kinderen uit Leicester onderzocht. Het onderzoek spitste zich toe op de macrofagen, die kiemen en vervuilende stoffen verwijderen. Ook de ademhalingscapaciteit van de kinderen werd in kaart gebracht.

'Hoe meer koolstof we vonden in de macrofagen, hoe lager de longfunctie', aldus Grigg. 'Bij kinderen met de hoogste koolstofwaarden bleken de longen 17 procent zwakker.'

De studie wordt volgende maand in Amsterdam voorgesteld op een congres rond stadsvervuiling. De Sunday Times schrijft dat de gevolgen van luchtvervuiling voor het stijgende aantal astmapatiënten in steden al langer erkend worden, maar de impact op de algemene gezondheid van kinderen veel minder.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120422_078

Eigen mening:
Dat het inademen van stadslucht ongezond was, wist ik wel. Maar, dat de gevolgen voor kinderen zo dramatisch zijn, daar had ik geen idee van.
Als ik zelf jonge kinderen had, zou ik zowiezo niet graag in een stad wonen.
Ik denk wel dat er een grootschaliger onderzoek nodig zal zijn om echt conclusies te kunnen trekken, maar ik veronderstel dat dit er nu ook wel zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.