actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2012, 21:20
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Voedingsdriehoek krijgt make-over

Voedingsdriehoek
rr
De actieve voedingsdriehoek, het schema dat een evenwichtige dagelijkse voeding op een eenvoudige manier voorstelt, viert vandaag zijn vijftiende verjaardag. Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) geeft de driehoek een make-over.
De voedingsdriehoek wordt sinds 1997 gebruikt door onder meer diëtisten, leerkrachten en zorgverleners om iedereen op een eenvoudige wijze duidelijk te maken wat een evenwichtige dagelijkse voeding eigenlijk inhoudt.

In 2011 werd het schema door experts onder de loep genomen om te herzien. Het resultaat daarvan is vandaag bekendgemaakt.

Bewegen

De nieuwe driehoek legt de nadruk op meer water, minder zout en meer bewegen. Sedentair gedrag, zoals werken voor een computer of langdurig zitten, wordt in de restgroep (de witte driehoek bovenaan) geplaatst. Die groep bevat de voeding of de activiteiten waar men zuinig mee moet omspringen.

Bij de groep vlees, vis, eieren en vervangproducten wordt het natriumgehalte een tweede belangrijke criterium, naast het vetgehalte. In de beweeglaag (de onderste laag van de driehoek) wordt met 'wandelen met kinderen' een extra figuur opgenomen. Daarmee wil VIGeZ aantonen dat bewegen ook heel laagdrempelig kan zijn en in het dagelijks leven kan ingepast worden.

Boeken

De aanpassingen op het schema zelf zijn eerder subtiel. Om de nadruk te leggen op het belang van water zijn er zeven glazen afgebeeld, ‘wandelen met kinderen’ krijgt een eigen icoon en de fles met olie in de groep smeer- en bereidingsvet krijgt een lichtere kleur. De donkere kleur gaf volgens VIGeZ de indruk dat men enkel olijfolie kan gebruiken, terwijl andere bereidingsoliën even goed zijn.

Samen met de herziening worden twee nieuwe boeken gepubliceerd. ‘De actieve voedingsdriehoek’ is een gedetailleerd werk voor de professionals, ‘Bewust eten: kiezen, kopen en klaarmaken’ is een praktische gids voor het algemeen publiek.

Bron: DS online maandag 12 maart 2012

Mening:
Hoewel het woord in de titel de verwachting wekt dat er een enorme verandering is aangebracht aan de voedingsdriehoek, is dit niet het geval. VIGeZ heeft slechts enkele kleine aanpassingen gedaan. Ze proberen vooral meer aandacht te vestigen op de hoeveelheid water die wij moeten drinken. Dit doen ze door 7 glazen water bij te voegen aan de tekening. Dit moet duidelijk maken dat je ongeveer 7 glazen water per dag moet nuttigen. Ook wilt VIGeZ het niveau van de beweging laagdrempeliger maken door wandelen met de kinderen toe te voegen aan het basisniveau. Je hoeft namelijk niet altijd een uurtje in de sporthal door te brengen om aan je dagelijkse uren beweging te komen.

De veranderingen aan de voedingsdriehoek lijken misschien onnuttig,maar volgens mij kunnen ze echt wel iets bijdragen. Ik blijf het namelijk belangrijk vinden dat de aandacht op gezond leven wordt gevestigd. De kleine aanpassingen zullen misschien niet het grote verschil maken, maar ze kunnen nu wel een aanleiding zijn tot dialoog of je nog eens extra herinneren aan het belang van beweging en gezonde voeding.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2012, 17:25
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Voedingsdriehoek krijgt make-over

Zelf ben ik ook een voorstander van het gebruik van de voedingsdriehoek. Wanneer je op een gezonde manier wil leven is het erg belangrijk dat je rekening houdt met deze driehoek. De aanpassingen zijn zoals Anneleen al zei klein, maar zeker en vast niet onbelangrijk. Ons alledaags leven veranderd voortdurend en ik vind het dan ook belangrijk dat deze voedingsdriehoek hieraan wordt aangepast. De aanpassing die ze hebben gedaan op gebied van beweging vind ik zeer goed. Mensen zien beweging veel te vlug als een vorm van sporten. Ze moeten gaan lopen, fietsen, zwemmen om te bewegen. Dit is absoluut niet waar. Zelfs de kleine dingen zoals wandelen met de hond, de trap op gaan zijn een vorm van beweging.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th March 2012, 18:09
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik vind de, kleine, aanpassingen die men aan de voedingsdriehoek heeft aangebracht zeer goed. Ik vind het zeer belangrijk dat er aandacht besteed wordt aan gezonde voeding en dus een gezonde levensstijl.
De meerderheid van de bevolking heeft de dag van vandaag wel een of andere welvaartsziekte. Dit zou kunnen vermeden worden als men de aspecten van de voedingsdriehoek meer zou nastreven. Het is inderdaad zo dat mensen voldoende aan sport/ beweging moeten doen. Hierdoor blijf je fit en ga je jezelf ook beter in je vel voelen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th March 2012, 13:09
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Als ik kijk naar de lessen Natuurwetenschappen komt vaak het woord 'voedingsdriehoek' aan te pas. Daarom vind ik, net zoals mijn voorgangers al hebben vermeld, het zeer belangrijk dat deze wordt aangereikt aan kinderen, volwassen, ... . Als leerkracht hebben wij de taak om dit aan onze leerlingen mee te geven.

Zoals Hanne al zei is het inderdaad van essentieel belang dat iedereen zich houdt aan de voedingsdriehoek. Door onderaan de nieuwe balk 'lichaamsbeweging' aan toe te voegen is een goede keuze geweest. Lichaamsbeweging is voor alles goed, ook voor je gezondheid. Als iedereen met de voedingsdriehoek zou werken, zouden er al veel minder ziektes optreden + minder obesitas, alhoewel dit onderwerp toch heel delicaat blijft.

Dus de veodingsdriehoek heeft wel degelijk nut voor iedereen. Zowel voor jong als voor oudere.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th March 2012, 12:58
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Door deze kleine aanpassingen aan te brengen aan de voedingsdriehoek komt deze nog eens in het nieuws. Het zorgt ervoor dat de mensen er nog maar eens aan denken hoe belangrijk dit is.
Zoals iedereen die al op dit artikel gereageerd heeft vind ik het ook erg nuttige aanpassingen. Ze maken de voedingsdriehoek concreter en duidelijker voor de gebruiker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.