actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2012, 18:02
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Behangpapier houdt huis recht bij aardbeving

Wetenschappers hebben een nieuw 'behangpapier' ontwikkeld dat gemetselde muren samenhoudt tijdens een aardbeving.

EQ-Top heet het nieuwe product, en het heeft eigenlijk weinig met papier te maken. De wetenschappers van het Duitse Instituut voor Technologie in Karlsruhe deden aanvankelijk tests met een weefsel uit koolstofvezels, maar dat maakte de schade nog groter.

Twee jaar geleden schakelden ze over op een variant uit glasvezel, en dat bleek veel betere resultaten op te leveren. Nu is het product klaar voor de markt.
De taaie glasvezeldraden zijn in allerlei richtingen verweven tot een duurzaam en elastisch geheel, dat sterk maar buigzaam is. Op die manier verdelen ze de energie van een aardbeving gelijkmatig over de muur, waardoor er minder snel barsten en breuken ontstaan.

In samenwerking met chemiereus Bayer werd een speciale lijm ontwikkeld die het materiaal optimaal doet kleven op een gemetste muur. Bayer zal het behangpapier later dit jaar op de markt brengen.


Bron: De standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120406_141

Mijn reactie:
Ik had zin om eens wat"goed nieuws" te posten. We hebben vandaag de dag met zoveel slecht nieuws te maken, dat een positieve noot mij wel welkom leek.

Ik vind deze nieuwe uitvinding erg goed gevonden. Ik denk vooral dat mensen die in een gebied wonen waar zich regelmatig aardbevingen voordoen hier gebruik van gaan maken. Volgens mij is het "behangpapier" niet al te duur waardoor veel mensen hun huizen ermee kunnen uitrusten. Hopelijk werpt het zijn vruchten af waardoor er in de toekomst bij aardbevingen minder gewonden vallen en er minder materiële schade is!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2012, 11:55
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Het eventuele nut van dit nieuwe "behangpapier' ga ik zeker niet in vraag stellen. Alle middelen die ons kunnen helpen beschermen tegen de elementen van de natuur lijken me nuttig.
Een bedenking die ik hierbij wel maak is de volgende: steeds meer worden ontwikkelingsgebieden getroffen door natuurrampen. Welke mensen gaan hier gebruik kunnen maken van deze middelen? Juist de rijken.
Maar al bij al lijkt me dit een fantastische uitvinding die (hopelijk) zijn nut nog zal bewijzen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.