actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 16:33
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Forse stijging van dodelijke ongevallen met voetgangers

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...html?show=react

Het aantal voetgangers dat sterft door een verkeersongeluk neemt fors toe ten opzochte van het totale aantal verkeersdoden, tot 13,4 procent. Dat blijkt uit het voetgangersrapport dat vandaag in Oostende werd voorgesteld op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid.
Sinds de vorige rapportering, tussen 2005 en 2007, steeg het aantal omgekomen voetgangers opnieuw. In 2012 stierven er 51 voetgangers. Dat zijn er 8 minder dan in 2011, maar nog steeds 7 meer dan in het recordjaar 2007. En het aandeel van de voetgangers in het totale aantal verkeersdoden neemt weer sterk toe. Terwijl dat tussen 1996 en 2008 schommelde rond 8 procent, ligt dat percentage nu al drie jaar boven de 13 procent, te vergelijken met het percentage in 1991, toen er 143 voetgangers stierven in het verkeer.

De cijfers leren ook dat 70 procent sterft binnen de bebouwde kom (waar 30 tot 50 km/u maximumsnelheid geldt) en ongevallen gebeuren vooral in wintermaanden en tijdens de spits. Vooral jongeren tussen 15 en 19 jaar komen om het leven, en 60-plussers.

Ommekeer
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) vraagt meer onderzoek en hoopt dat de staatshervorming voor een ommekeer zorgt. Ze pleit voor een vernieuwde rijopleiding waarin verkeersgedrag een prominente rol speelt. Ze pleit ook voor levenslang leren en hoopt dat een rijbewijs met punten daartoe kan bijdragen.

Toch nog een lichtpunt: met 370 verkeersdoden in 2013 bereikt het aantal verkeersslachtoffers een laagterecord. Doel is tegen 2020 het aantal verkeersoden terug te dringen tot minder dan 200.


Dit onderwerp zorgt voor veel debat en ik begrijp beide partijen. Ik heb de laatste weken onderweg naar mijn stageschool in Lier heel veel fietsers en voetgangers opgemerkt die roekeloos de baan oversteken en dit altijd in de bebouwde kom van Berlaar. Ofwel waren het kinderen die naar school aan het rijden waren ofwel oudere mensen die een ochtendwandeling/fietstocht aan het maken waren. Ik ben zelf een heel defensieve bestuurder maar als ik me moet haasten naar de les durf ik al wel eens wat sneller te rijden. Dit is allesbehalve een excuus maar voetgangers moeten beseffen dat oogcontact nog altijd belangrijker is dan de voorrang van de zwakste weggebruiker. Waar ik zeker niet tegen kan zijn die mensen die zeer arrogant oversteken zonder eens naar mij te kijken om hardnekkig hun recht op voorrang te bewijzen. Wat heb je aan dat recht als je in het ziekenhuis ligt? Ondanks de media aandacht die er een tijdje aan werd besteed zijn er nog altijd veel jongeren die met oortjes in fietsen. Dit zou ook niet meer mogen. Nu vind ik ook niet dat er de bestuurders van een auto niets te verwijten valt. Het is schandalig hoe sommige wagens door de bebouwde kom racen en het is nog schandaliger dat mensen de wagen nemen om 500m verderop naar de winkel te gaan. Als iedereen voor dergelijke afstanden de wagen instapt dan is het zeer evident dat de verkeersongevallen stijgen.

Laatst aangepast door v*ncent.peeters : 13th May 2014 om 16:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 21:13
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Op de dag van vandaag denken voetgangers dat ze overal en altijd voorrang hebben, ze zijn ten slotte de zwakke weggebruiker. Helaas voor de voetgangers is dit niet het geval, ze moeten er zich van bewust zijn dat zij niet de koningen van het verkeer zijn die door iedereen gezien worden. Een voetganger is inderdaad een zwakke weggebruiker maar opletten moet hij nog steeds.
Jongeren zijn heel roekeloos in het verkeer. Hen moet duidelijk gemaakt worden dat, ondanks het feit dat ze een zwakke weggebruiker zijn, toch steeds hun ogen open moeten houden en opletten voor andere weggebruikers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.