actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th August 2014, 09:59
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Een op de vier jongeren rijdt dagelijks te snel

Een op de vier jongeren rijdt dagelijks te snel

Een kwart van de jongere bestuurders rijdt zowel in de bebouwde kom als op gewestwegen te snel. Dat blijkt uit een enquête van automobilistenbond VAB, die waarschuwt voor de gevolgen. ‘De Belg neemt het niet zo nauw met de snelheidslimiet, en dat veroorzaakt meer doden in het verkeer.’
Te veel bestuurders in ons land overschrijden dagelijks de snelheidslimiet. Dat blijkt uit een enquête voor de Mobiliteitsbarometer van VAB, afgenomen bij 2.000 Belgen. Een op de vijf chauffeurs geeft toe dat hij bijna dagelijks te snel rijdt, bij jongeren tussen 18 en 24 is dat zelfs één op de vier. En opvallend: het gebeurt vooral op gewestwegen en in de bebouwde kom.


‘Dat is veel’, zegt Maarten Matienko van VAB. ‘We weten dat iedereen wel eens te snel rijdt, maar dit zijn bestuurders die dat geregeld doen. Vooral in Vlaanderen zorgt dat voor veel extra gevaar. Langs onze gewestwegen staan – in tegenstelling tot het buitenland – overal huizen en winkels. Er kan op elk moment een voetganger oversteken of een auto van een oprit rijden. Als je daar te snel rijdt, is de kans op doden en zwaargewonden veel groter.’

Volgens VAB zijn er weinig echte hardrijders, maar springen heel wat bestuurders nonchalant om met de snelheidslimiet. ‘Belgen nemen zelf ruime marges, en denken vaak: ‘Allez, het is toch onredelijk om hier 50 km/u te rijden’. Dat komt door het beleid: onze politiediensten bouwen zelf vrij ruime marges in, omdat het parket het aantal overtredingen niet kan verwerken. Dan nemen bestuurders het ook niet meer zo nauw. In Frankrijk en Nederland zijn de controles veel strikter en zie je dat soort gedrag niet.’

De Standaard, 14/08/2014

Eigen mening: Elk weekend staat er een artikel in de krant over jongeren die zijn omgekomen bij een ongeluk. Vaak is te snel rijden hier de oorzaak van. Ik verschiet dus niet van de resultaten in dit artikel, maar ik ben hier resoluut tegen. Ik ben 19 jaar, maar ik hou mij altijd aan de snelheidslimiet want een ongeval is snel gebeurd. Het is een feit dat in Nederland en Frankrijk de controles veel strikter zijn en dat mag in België ook. Eerder deze week verscheen er ook al een artikel dat trajectcontroles wel degelijk helpen. België moet dus nog meer investeren om veilige wegen te creëren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th August 2014, 16:47
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Ik ben het eens met Sam haar mening. Ik denk dat er meer trajectcontroles mogen komen zodat mensen zich wel aan de snelheid gaan houden. Ik vind flitspalen niet zo'n goed systeem omdat je je hier maar een bepaalde moment aan een snelheid moet houden. Ik denk dat jongeren nog niet goed weten hoe het verkeer eraan toe gaat en dat ze daarom te snel rijden. Jongeren moeten een bepaalde ervaring opbouwen om te weten hoe het verkeer in elkaar zit. Je leert wel rijden, maar het 'echte' verkeer is toch nog anders. Ik denk dat het daarom niet slecht is om 20 uur rijlessen met een rijschool te verplichten. Wanneer jongeren dan deze rijlessen gevolgd hebben, is het misschien een goed idee om te zeggen dat jongeren een x-aantal tijd met een L alleen moeten rondrijden om zo het verkeer echt te leren kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.