actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd June 2014, 21:41
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
TV-spot Infrabel laat weinig aan de verbeelding over

Een jongeman die nietsvermoedend de sporen oploopt, een trein die voorbijraast, en dan een weggepixeld hoopje mens: de tv-spot van Infrabel laat weinig aan de verbeelding over.
Een verliefde jongen die de sporen oploopt, een verliefd meisje dat na het voorbijrazen van de trein radeloos achterblijft. Veel directer kan een spotje niet zijn. Weinig subtiel zijn ook de momenten waarop de spot zal worden uitgezonden: vanaf deze week geregeld op tv en ook vlak voor de WK-wedstrijden van de Rode Duivels. ‘We hebben specifiek daarop gemikt, omdat dan veel mensen kijken’, zegt Thomas Baeken van Infrabel.

De tv-spot van Infrabel wil het erin hameren dat het verboden én levensgevaarlijk is om de sporen over te steken. ‘Vorig jaar stierven daarbij negen mensen. Dit jaar vielen er al één dode en vier zwaargewonden’, zegt Baeken. ‘Statistisch gezien zal er in juni, terwijl de campagne loopt, één iemand sterven of zwaargewond achterblijven door de sporen over te steken. Als we een van die mensen kunnen redden, is het een geslaagde campagne.’

Vaak gaat het volgens Infrabel om mensen die in de buurt van de sporen wonen of pendelaars die in het station de kortste weg naar het parkeerterrein of de fietsenstalling nemen. Treinbestuurders en NMBS-personeel meldden vorig jaar meer dan duizend spoorlopers. Velen van hen bereikten zonder kleerscheuren de overkant. Vraag is of die geroutineerde spoorlopers hun gedrag zullen veranderen door de campagne.

‘Al die slachtoffers dachten ook dat ze veilig konden oversteken’, zegt Baeken. ‘Maar een trein rijdt zo snel dat je hem vaak pas ziet als het te laat is. Hij kan ook niet stoppen. We investeren zwaar in tunnels en bruggen, en er zijn ook nog alle overwegen. Kortom: je leven is een omweg waard.’

Om het oversteken van de sporen onmogelijk te maken, start binnenkort in Wevelgem een proefproject met struikelmatten.

Bron: De Standaard
Datum: 2/6/2014

Eigen mening
Het filmpje komt vrij hard aan (misplaatst taalmopje?), maar de boodschap is wel heel duidelijk. Ik heb al verschillende filmpjes gezien die op verschillende manieren willen sensibiliseren en degene die het meest confronterend zijn, zorgen meestal ook voor de beste resultaten. Toch denk ik niet dat iedereen twee keer nadenkt wanneer ze dit te zien krijgen. Meestal zijn die filmpjes na enkele minuten al weer uit het hoofd gewist en gaat het leven weer gewoon verder.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th June 2014, 12:56
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik heb het filmpje zelf nog niet gezien maar zoals het hier beschreven staat, lijkt het nogal realistisch en hard. Ik ben er zeker van dat zulke reclamespots effect hebben. Mensen krijgen schrik en zullen misschien voorzichtiger worden. Ik vind het wel nogal respectloos voor mensen die iemand onder zulke omstandigheden zijn verloren of iemand die op die manier zijn leven heeft beëindigd. Voor hen moet het een hele schok zijn om zoiets op tv te zien als reclamespot. Ik vind dat er grenzen zijn. Ik denk dat er nog andere manieren zijn om de mensen hun aandacht te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.