actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2015, 13:50
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Vlaanderen krijgt binnen drie jaar eerste zelfrijdende lijnbus

De Lijn zal in 2018 een eerste zelfrijdende bus inzetten op een parcours rond de luchthaven van Zaventem. Het gaat om een proefproject, waarmee de openbaarvervoermaatschappij wil vermijden dat de autosector een kapitale voorsprong neemt.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts aast al langer op een project met zelfrijdende voertuigen in Vlaanderen. Het project zal uitgewerkt worden rond de luchthaven, waar veel verkeer is op private wegen tussen de parkings, de bedrijven en het hoofdgebouw. Omdat de bus strikt genomen niet op de openbare weg gaat, is er geen aanpassing van de wetgeving nodig.

In 2018 moeten de zelfrijdende bussen de klok rond een traject van 5 kilometer bedienen. ‘De bedoeling is om elk uur zo’n 250 reizigers te vervoeren aan een snelheid van 15 tot 20 kilometer per uur, tussen de personeelsparking, de parkings in de cargozone en de bedrijven op de luchthaven’, zegt Roger Kesteloot, topman van De Lijn. De bus zal niet over een eigen bedding rijden en dus deelnemen aan het reguliere verkeer.

360.000 euro

De voorbereiding kost 360.000 euro, een bedrag dat voor de helft door De Lijn en voor de helft door de luchthaven wordt gedragen. Na de zomer wordt een lastenboek voor de constructeur van het voertuig opgemaakt, waarna bedrijven zich kunnen inschrijven voor de aanbesteding. ‘Het zou positief zijn als de Vlaamse industrie interesse toont’, zegt Kesteloot.

Ben Weyts werkt tegelijk aan een aanpassing van de wetgeving, waardoor zelfrijdende voertuigen op de openbare weg worden toegelaten, maar dat is een werk van lange adem. Hij is tevreden dat er nu toch snel een project komt. ‘Het is belangrijk dat we het voortouw nemen, dat we de bus kunnen positioneren als modern vervoersmiddel’, zegt hij. ‘Dit wordt een ervaring die de toeristen op Zaventem zal bijblijven.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150423_01644660
datum: 23 april 2015 om 12:31


mening

Het is aangenaam te zien dat ook het openbaar vervoer meegaat met de nieuwste technologieën. Zelfrijdende auto's is iets waar ik zelf wel naar uitkijk. Maar als ik wat realistischer denk, heb ik altijd wel gedacht dat deze toch niet zo snel zouden ingevoerd worden. Het lijkt mij dan ook zeer vreemd mocht De Lijn er daadwerkelijk in slagen in 2018 al zo'n bus beschikbaar te maken. Hopelijk dagen er niet al te veel veiligheidsproblemen op, want ik vrees dat daarom sommige mensen wel eens tegen het hele concept 'een zelfrijdende auto' kunnen zijn en zelf heb ik daar ook lichte twijfels.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2015, 18:10
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Ik ben zelf eerder benieuwd naar het gevolg inzake tewerkstelling. Voorlopig weet De Lijn deze gevoelige affaire te omzeilen door te verkondigen dat deze bussen zullen dienen als een aanvoegend iets, niet als een substituut.

Op korte termijn klinkt zo'n verklaring erg gerieflijk, maar op lange termijn vrees ik toch dat de mechanisatie wederom zal zegevieren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2015, 11:44
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Net als Gertjan en M*axim vind ik 2018 vrij snel. Ik denk dat de uitwerking van dit plan nog heel wat tijd zal nodig hebben en dat er nog verschillende problemen zullen optreden. Zo zou ik het raar vinden moest er geen begeleider op de zelfrijdende bus zitten. Wat als er een defect optreedt tijdens een rit en de bus niet meer voldoende zelf kan functioneren? In dat geval zou een begeleider kunnen ingrijpen. Maar dan is het nut van een zelfrijdende bus weg, want dan moet je de begeleider ook betalen, wat even duur uitkomt als een buschauffeur.
Er wordt ook verteld dat bedrijven zich kunnen inschrijven voor een aanbesteding en men hoopt dat de Vlaamse industrie interesse toont. Men zou deze taak altijd aan de Vlaamse industrie moeten geven i.p.v. aan een buitenlands bedrijf. Zo steun je toch de industrie in Vlaanderen. Deze kan wel wat steun gebruiken na alle ontslagen die ze al te verwerken heeft gekregen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.