actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2009, 20:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Baas mag in mailbox van personeel in Noorwegen

Baas mag in mailbox van personeel in Noorwegen


In Noorwegen mogen werkgevers vanaf maart de e-mails van hun personeel controleren, "als dat nodig is om de dagdagelijkse activiteiten van het bedrijf te beschermen of wegens andere legitieme belangen".



Voorwaarden

De toegang tot de mailbox mag er wel slechts komen indien er "gerechtvaardigde verdachtmakingen" bestaan dat de werknemer zijn e-mail misbruikt in het nadeel van het werk. De werknemer moet ook "zo vroeg mogelijk" worden gewaarschuwd dat er een controle op til is, en zal ook de mogelijkheid hebben om gehoord te worden.


Privacy

De Noorse privacywaakhond Datatilsynet had liever meer gedetailleerde regels gezien, en meent dat de huidige regeling te veel ruimte laat voor interpretatie. De Noorse werkgeversorganisatie NHO reageert tevreden. Werkgevers moeten niet gaan spioneren, maar tegelijk is de professionele post geen persoonlijk goed, luidt het.


Blog HLN, 02/02/09
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd February 2009, 14:02
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Deze regel vind ik een beetje dubbel. Eenerzijds kan ik wel begrijpen dat er werknemers zijn die misbruik maken van "het kunnen mailen" op het werk. Deze mogen dan ook op de vingers getikt worden.

Anderzijds wordt hier toch geen rekening gehouden met de privacy van de werknemer.

De regels die zijn opgesteld zijn ook niet echt duidelijk. Want hoelang op voorhand is "zo vroeg mogelijk" en wat zijn "gerechtvaardigde verdachtmakingen"? Ik denk dat hierrond een grote discussie kan ontstaan in Noorwegen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd February 2009, 14:16
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Als je als baas merkt dat het e-mail adres van het werk te veel wordt gebruikt voor persoonlijk gebruik dan denk ik wel dat je je werknemers hierover mag aanspreken.
Maar misschien gaat de mail controleren toch wel iets te ver..
En ik ben het ook eens met Karen over het feit van was is "zo vroeg mogelijk". Ik denk dat er heel wat meningsverschillen kunnen ontstaan hierover..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd February 2009, 15:57
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Ik denk wel dat vele mensen snel even hun mail nakijken op het werk als het even minder druk is ofzo.
Maar misschien was de regeling beter geweest als de baas enkel de afzender en de geadresseerde ziet en niet de mail zelf.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th February 2009, 21:12
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Het is inderdaad zoals Jo en Karen zeggen dat de baas, de werknemers hierover mag aanspreken. Maar de mails lezen vind ik toch wel wat overdreven. Dan vind ik het idee van Jana beter. Als je ziet dat de afzender niets met het werk te maken heeft, kan je de werknemer er mee confronteren en hem hierover aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th February 2009, 12:25
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Volgens mij gaat het hier wel over hun werkemail. Dan kan ik het begrijpen, je moet dat email enkel gebruiken voor dingen die met het werk te maken hebben. Dat email staat normaal op de webserver van het bedrijf en die zijn daar de eigenaars van dus. Net zoals onze edumail eigendom is van de KHK.
Als het hier ook gaat over de mensen hun persoonlijk email dan gaat het te ver, maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn. Want daar kunnen ze normaal toch niet aan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.