actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2018, 08:33
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Spijbe*lende parlements*leden krijgen minder loon

Spijbelende parlementsleden krijgen minder loon

Parlementsleden die te veel stemmingen missen in de commissies, zullen dat binnenkort voelen in hun portefeuille. Als ze voor meer dan de helft van de stemmingen hun kat sturen, verliezen ze zestig procent van hun wedde. Op een basisloon van 5.400 euro netto komt dat neer op een loonverlies van 3.240 euro. Wie ‘slechts’ 20 procent van de stemmingen spijbelt, moet tien procent inleveren.


‘Het systeem bestaat al voor stemmingen in de plenaire vergadering, en ook in het Waals en Brussels Parlement wordt het toegepast’, zegt Kamerlid Brecht Vermeulen (N-VA).

Het voorstel werd gisteren unaniem goedgekeurd in de Kamer, maar de wet wordt wel pas van kracht na de parlementsverkiezingen, in 2019.

Er zijn ook uitzonderingen op de nieuwe regel, bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen of langdurig zieken. Ook parlementairen op buitenlandse missie zijn geëxcuseerd.

Bron: tvb, 3 mei 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180503_03494688

Eigen mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer parlementsleden niet aanwezig zijn op stemmingen zonder geldige reden, zij ook niet betaald worden. Hun job bestaat voor een groot deel uit deze stemmingen, wanneer iemand buiten het parlement een deel van zijn job niet doet, zou deze gewoon worden ontslaan. Ik begrijp niet waarom voor deze parlementsleden niet dezelfde regels gelden als voor bijna iedereen anders: breng een doktersbriefje binnen wanneer je ziek bent, anders ben je niet gewettigd afwezig en wordt je niet betaald. Deze regel wordt bovendien pas na 2019 geactiveerd, dus tot dan kunnen zij gewoon elke stemming hun kat sturen, maar worden wel gewoon betaald, dus zonder iets te doen. Ik vind het persoonlijk schandalig dat zulke praktijken mogelijk zijn, zeker bij mensen die aan ons het goede voorbeeld zouden moeten geven. De uitzonderingen vind ik persoonlijk ook niet meer dan normaal. Zwangere vrouwen hebben een geldig excuus, net als langdurig zieken. Ik denk dat ook niemand moeilijk zal doen over parlementsleden op buitenlandse missie die niet aanwezig kunnen zijn, want teleporteren kunnen we jammer genoeg nog altijd niet...

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 3rd May 2018 om 08:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.