actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2016, 14:37
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Lege kerken worden hotel of zwembad

Een hotel, kantoor of zwembad. Dat zijn maar enkele voorbeelden van hoe je een leegstaand kerkgebouw omtovert. Tot februari kunnen lokale besturen die geen weg weten met een lege kerk bij de Vlaamse bouwmeester terecht voor advies.

In de jaren 70 ging één op de drie Vlamingen elke zondag naar de mis. Vandaag is dat één op de twintig en zo komen heel wat Vlaamse kerken leeg te staan. Maar kerkgebouwen hebben een grote waarde. Visueel zijn het bepalende herkenningspunten in dorpen en veel kerken hebben ook een grote erfgoedwaarde, waardoor slopen geen optie is.

Ondertussen lopen echter restauratie- en onderhoudskosten vaak erg hoog op, waardoor gemeentebesturen of kerkfabrieken het beheer niet langer kunnen betalen. Daarom zoeken velen een nieuwe functie voor al die oude kerken.

Om gemeenten en kerkbesturen daarbij te helpen, kunnen ze nog tot februari via het Team Vlaamse Bouwmeester een aanvraag indienen voor een haalbaarheidsonderzoek. Een standaardoplossing bestaat namelijk niet. Het team maakt samen met een lokale projectgroep een ontwerp en werkt een budgettair becijferd voorstel uit. De Vlaamse overheid voorziet daarin 30 procent subsidies voor niet-beschermde kerken en 80 procent voor beschermde.

Ter inspiratie toont de website Herbestemming kerken meer dan 250 voorbeelden. Dat gaat van woningen, musea, een buurtcentrum, een bibliotheek, een boekenwinkel, tot restaurants, hotels, een cinema of theater, kantoren, een dansschool, een fitness, een circus en zelfs een trampolinekerk.

(bron: De Morgen 10/12/2016 http://www.demorgen.be/binnenland/l...embad-b2accf6d/)

Eigen mening:

Leuk dat de lege kerken toch een functie krijgen. Vele kerken zijn groot en ja kan er veel in doen. In mijn eigen dorp staat er ook een oude kerk van de kolonie maar deze is nu vernieuwd en het dient nu als feestzaal of waar er toneelproductie plaats vinden. Het is vaak een prachtige locatie en je kan er veel in doen. Ik vind alleen dat de structuur en de persoonlijkheid niet weg nemen van de kerk. Ik vind dat je nog steeds goed moet kunnen zien dat het een kerk is, want het blijft wel erfgoed. Dat bedoel ik met de perssonlijkheid, je moet nog steeds het gevoel hebben van een kerk en daarom denk ik dat het een unieke plaats is om iets mee te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.