actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 09:50
n*ck.vervoort n*ck.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wechelderzande
Posts: 22
Timmermans betreurt vrijlating Bosnische oorlogsmisdadigers

Timmermans betreurt vrijlating Bosnische oorlogsmisdadigers

Minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) is ontzet over de vrijlating van tien Bosnische Serviërs die zijn veroordeeld wegens oorlogsmisdaden. Hun vrijlating is voor de nabestaanden niet te begrijpen en zeer ingrijpend, schrijft de minister op zijn Facebook-pagina.

Zes van de tien zijn veroordeeld voor genocide en kregen celstraffen tot 33 jaar opgelegd. Ze waren betrokken bij de moord op meer dan duizend moslims in 1995 in Srebrenica. De mannen zijn dinsdag op vrije voeten gesteld omdat bij de veroordeling het verkeerde strafrecht is toegepast. In afwachting van een nieuw proces zijn ze vrijgelaten.

Naar aanleiding van de commotie onder de nabestaanden vroeg de Bosnische aanklager gisteren alweer om de arrestatie van de tien vrijgekomen oorlogsmisdadigers.
De aanklager vreest dat de tien mogelijk zullen vluchten voordat hun processen opnieuw beginnen.

MINISTER WIL DAT BOSNIË ACTIE ONDERNEEMT

Timmermans roept Bosnië dringend op maatregelen te nemen om te voorkomen dat meer oorlogsmisdadigers worden vrijgelaten en ervoor te zorgen dat veroordeelden hun straf niet ontlopen:
“Dit is wezenlijk voor de geloofwaardigheid van Bosnië. Wij zullen overleggen met onze Europese partners om te bezien wat de gevolgen zijn van deze betreurenswaardige ontwikkeling.”
-Frans Timmermans-

Het facebookbericht:

Gisteren zijn tot mijn ontzetting 10 veroordeelde oorlogsmisdadigers in Bosnië vrijgelaten, in afwachting van een nieuwe rechtszaak. Mensen die veroordeeld zijn voor zeer ernstige oorlogsmisdrijven, waaronder genocide. Hun vrijlating is niet te begrijpen en zeer ingrijpend voor de nabestaanden. Ik voel zeer met hen mee.
Bosnië ziet deze vrijlatingen als een gevolg van een eerdere uitspraak van het Europees Hof voor Rechten van de Mens. Ik betreur het dat de autoriteiten niet meer tijd hebben genomen om te bezien hoe uitvoering aan deze uitspraak kon worden gegeven zonder deze mensen vrij te laten.
Ik doe een dringend beroep op Bosnie maatregelen te nemen om te voorkomen dat meer oorlogsmisdadigers worden vrijgelaten en ervoor te zorgen dat eerder veroordeelden hun straf niet ontlopen. Dit is wezenlijk voor de geloofwaardigheid van Bosnië. Wij zullen overleggen met onze Europese partners om te bezien wat de gevolgen zijn van deze betreurenswaardige ontwikkeling.

Bron: Nrc handelsblad online
Datum: 21-11-2013
Titel: "Timmermans betreurt vrijlating Bosnische oorlogsmisdadigers"
URL: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/21...ogsmisdadigers/


Eigen mening: Nederland heeft al altijd een wrange nasmaak gehad aan hun VN-missie in Srebrenica. Ze zijn daar toen als naïeve, goedgelovige krijgsmacht uitgekomen, en zelfs als, naar mijn mening, deels maar onwetend verantwoordelijk voor het bloedbad. Dit zorgt er voor dat Nederland de dag van vandaag nog steeds enorme eisen stelt aan landen zoals Servië en Bosnië (zoals bijvoorbeeld het uitleveren van Ratko Mladic) voor ze bij de e.u. mogen komen. Als deze tien oorlogsmisdadigers op vrije voeten blijven, denk ik dat Bosnië zijn kandidatuur voor de e.u. even in de ijskast kan leggen, aangezien Nederland dan wel eens op de spreekwoordelijke tafel zal slagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.