actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2016, 15:15
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Theo Francken, kroonprins van De Wever

Iedereen wijst naar Theo Francken als ‘de geschikte kandidaat’ om Bart De Wever op te volgen. Of dat voor of na de verkiezingen in 2019 gebeurt, blijft de grote vraag.

‘Ik denk dat hij alles in zich heeft om een goede voorzitter te worden’. Ook N-VA-vicepremier Jan Jambon ziet in een interview met Knack huidig staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken helemaal zitten als opvolger voor Bart De Wever. ‘Theo is een klasbak. Hij doet het uitstekend op Asiel en Migratie.’

Vlaams-Minister President Geert Bourgeois, op wiens kabinet Francken ooit gerijpt is, treedt die stelling helemaal bij. ‘Hij is een nog jonge man, met echt toch al een grote rijpheid. Hij bestuurt zeer goed en wordt breed gedragen in de partij’, zei hij op Radio 1. ‘Hij zou inderdaad een goede kandidaat zijn.’

De Wever stopt ‘als het kan’

Het hoeft niet te verbazen dat die twee vol lof over Francken spreken. Voorzitter Bart De Wever heeft een maar weken geleden in Het Laaste Nieuws zelf Francken als het ware aangeduid als zijn kroonprins. ‘Theo Francken lijkt mij de evidente figuur om over te nemen als ik morgen doodval. Hij is jong, dynamisch en top’, sprak de voorzitter.’

Maar over het tijdstip dat Francken eventueel de rol zou kunnen overnemen is De Wever minder duidelijk. Hij zei dat hij wil stoppen als het kan en dat hij zou doorgaan als het moet, maar laat wel uitschijnen dat hij de partij nog zal leiden tot na de verkiezingen in 2019. ‘Er komen twee verkiezingen aan waarbij het niet evident wordt om te consolideren. Dat aan een opvolger overlaten, is geen cadeau. Hij zit tot 2019 in de regering en hij doet dat ongelofelijk goed. Ik ben dus niet ongevoelig voor die overweging. Maar ik klamp mij echt niet aan die stoel vast. Je moest eens weten.’

Francken zelf blijft cool onder al die lof. ‘Ik heb dat gelezen. Ik zie me niet als kroonprins’, zei hij afgelopen weekend nog in De Standaard. ‘Ik ben nu staatssecretaris en heb de absolute ambitie om mijn mandaat uit te doen. Het is een compliment. Maar Bart doet het nog steeds fantastisch.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161214_02625697

Mening:
Het lijkt me dat ook de Belgen de wereldwijde populistische trend volgen. Ik hoor in één adem mensen lachen met de misogyne president Trump en zich kwaad maken om de vluchtelingencrisis. Het is ergens bedroevend dat deze mensen zich vervolgens gaan scharen achter politici die overduidelijk rechtsgezind zijn. Ik noem de staatssecretaris geen vrouwenhater, maar ik durf wel zeggen dat zijn idealen vaak borderline extreem rechts zijn.
Een persoon die binnen enkele dagen na zijn aanstelling binnen de regering tot driemaal toe een enorme fout begaat en nog steeds blind gevolgd wordt, noem ik geen geschikte kandidaat om een partij te leiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2016, 16:01
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ik ga akkoord met de mening van Toon. Ik vind het daarnaast ook vreemd, of misschien wel tekenend, dat er wordt gesproken over een opvolger voor De Wever terwijl die nog voorzitter is. Ten eerste is het in een democratische partij niet de bedoeling dat een voorzitter zijn opvolger aanduidt, maar dat de volledige partijraad een opvolger kiest na een vaste procedure en campagne. Ja, het partijbestuur mag een kandidaat steunen, maar door daar al mee bezig te zijn voordat een voorzittersverkiezing aan de orde is, pakken ze andere kandidaten al op snelheid en planten ze ideeën in de hoofden van hun volgelingen die tot bloei kunnen komen wanneer het nodig is.
Het is allemaal natuurlijk ook een deel van hun 'ik steun Theo'-campagne, waarin ze, zoals Toon zegt, de flaters van hun minister willen verstoppen door te doen alsof alles in orde is, de schuld op anderen te steken en zelfs tegen hen in de aanval te trekken. Dat is dan weer een tactiek die goed gewerkt heeft in Amerika, dus waarom niet hier?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.