actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2016, 22:39
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Peumans pleit voor grotere Vlaamse autonomie

Vlaanderen moet in de toekomst nog meer autonomie krijgen. Dat heeft Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) gezegd in zijn toespraak voor de 45e verjaardag van het Vlaams Parlement. Peumans wees onder meer op de fiscale autonomie. “Fiscale onafhankelijkheid leidt tot gezondere begrotingen én tot gezondere relaties met naburige regio’s”, aldus Peumans. Dag op dag 45 jaar geleden kwam de Nederlandstalige Cultuurraad, de voorloper van het huidige parlement, voor het eerst samen. In zijn toespraak naar aanleiding van die verjaardag gaf parlementsvoorzitter Peumans een overzicht van de geschiedenis van het Vlaams Parlement en het groeiende zelfbestuur van Vlaanderen.

Maar Peumans blikte ook vooruit. En in die toekomst kunnen er nog meer bevoegdheden naar Vlaanderen komen, meent Peumans. “Er zijn nog tal van domeinen te bedenken waarin Vlaanderen zichzelf als autonome natie verder kan ontwikkelen”, klonk het.

Peumans verwees naar enkele buitenlandse voorbeelden. “Zo beheren de Catalanen hun eigen regionale spoorwegen en hebben ze een eigen brandweer. Zo beschikt het Duitse Bundesland Noordrijn-Westfalen over een eigen justitie en consumentenbescherming. Zo hebben de Basken hun eigen politie en een eigen fiscale autonomie.”

Die grotere fiscale autonomie moet er ook in Vlaanderen komen, meent Peumans “zodat Vlaanderen minder afhankelijk wordt van dotaties van het federale niveau”. De parlementsvoorzitter verwees naar een studie van de KU Leuven waaruit blijkt dat regio’s die zich vooral laat spijzen door dotaties minder dynamisch werken dan regio’s die hun eigen fiscaal beleid mogen uitstippelen.

“Fiscale onafhankelijkheid leidt tot gezondere begrotingen én tot gezondere relaties met naburige regio’s”, aldus nog Peumans.

(bron: De Metro 07/12/2016 http://nl.metrotime.be/2016/12/07/n...amse-autonomie/)

Eigen mening:

Ik ben het helemaal niet eens met de mening van Peumans. Ik ben tegen meer autonomie voor Vlaanderen. Hij haalt een paar voorbeelden zoals Catalonië en daar werkt het ook zo, maar dat wilt zeggen dat zij meer mensen aan het werk moeten zetten om alles te regelen. Als men in België naar meer autonomie wilt, dan moeten er meer mensen werken om alle posten te vullen. We zitten nu al met een federaal, Waals en Vlaams parlement en dan willen ze nog meer autonomie? Dat gaat alleen nog maar meer geld kosten en dat hebben wij in deze periode niet. Ik vind zelfs zo dat men in ons land naar 1 parlement moet gaan en alle organen op federaal vlak. We zijn een klein land dus hebben niet veel organisatie nodig en daarom is het volgens mij overbodig om verschillende parlementen te hebben. Als men vanuit 1 parlement zou werken moeten er minder mensen aangesteld worden en kost het dus minder geld. Ik denk dat Peumans meer en meer autonomie wilt om zo uiteindelijk een onafhankelijk Vlaanderen te creëren. Dat zou helemaal niet goed zijn volgens mij. Ik dank net dat we betere banden moeten smeden met Wallonië. We komen als Vlaanderen alleen in conflict met Wallonië in de media. Waarom net niet meer samenwerken, dat is toch beter voor ons allen. Men vindt het vaak een nadeel om met de Walen te leven, maar we gaan allemaal graag op weekend in eigen land en dan vaak in de Ardenne. Maar buiten dat vloeken we vaak op de Walen. Ik pleit juist voor minder autonomie voor de gewesten en meer samenwerken als 1 land.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.